Näinhän se pitää aloittaa.
Näinhän se pitää aloittaa. Suoraan huipulle. Sieltä tulee pidempi ja komeampi ilmalento alas.
Ja saapuu oikea yö ärsyttää jo nimensä puolesta, koska siitä tulee mielikuva traagisesta novellista, jonka Mika Waltari olisi voinut kirjoittaa 1950-luvulla. Vain mielikuvissa ei pysytä, sillä elokuva lähtee ottamaan mittaa Alfred Hitchcockista, Fjodor Dostojevskista ja kreikkalaisista taruista. Huonostihan siinä käy.
Menemättä tarkemmin juoneen on myönnettävä, että elokuvan tapahtumat voisivat perustua todellisuuteen. Mutta elokuvana tama on perin epäuskottava. Nuorten pääosanesittäjien rahkeet eivät alkuunkaan riitä näin vaikeissa rooleissa. Jemina Sillanpään kunniaksi on kuitenkin sanottava, että hänen suorituksensa saa katsojan suorastaan raivon partaalle, mikä tavallaan toimii, kun on kuvattava epävakaata persoonaa. Hän on se kaikkien tai ainakin useimpien muistama eksentrinen tyttöystävä, joka alkaa yhtäkkiä pogoamaan kadulla ja sinua hävettää vieressä.
Ikävintä on se, että katsojan kärsivällisyyttä koetellaan liikaa. Jos ei mielenkiintoa voi pitää muuten yllä kuin panttaamalla päähenkilön motivaatiota, eväät ovat aika vähissä. Poikaystävä kärsii elokuvassa samasta dilemmasta.
Kuva ei häikäise. Ääniraita puolestaan toimii elokuvassa parhaiten luoden tunnelmaa kiristäen ja vapauttaen. Ekstroissa traileri, 2 min. dokumentti ja lyhytelokuva Sirocco (15 min.) (PS)