Suuren Alexandre Dumas’n pojan kirjoittama romaani Kamelianainen elää klassikkoelokuvana verevästi.
Suuren Alexandre Dumas’n pojan kirjoittama romaani Kamelianainen elää klassikkoelokuvana verevästi. Nyttemmin kiinnittää enemmän huomiota Greta Garbon maskuliinisen komeaan kylmyyteen, ihastelee Robert Taylorin nuoruutta ja alkaa miettiä, oliko tarina lopulta allegoria isästä, joka mulattina joutui kärsimään kuningasvallan ja Napoleonin sotien jälkeisestä säätyhurmiosta.
Isä-Dumas velkaantui korviaan myöten ja toteutti vanhaa sanontaa ruhtinaan tuloista ja kuninkaan menoista. Ajatus vain parantaa Kamelianaisen uutta katsantokertaa. Suosittelen, ja luultavasti katsojan oma mielleyhtymä todistaa, mistä klassikoissa on kyse. Ne panevat ajatuksen lentämään, vaikka kyse olisi vain kliseisestä rakkaustarinasta. Tosin ne kliseet luotiin monen vuosikymmenen aikana tämän teoksen jälkeen.
Laadukas ja nautittava kuva, vaikka vertikaaliset halkeamat häiritsevät ajoittain kuvaa. Selkeä monoääni. Ekdtroissa trailerin lisäksi Ray C. Smallwoodin ohjaama vuoden 1921 70 min. mykkäelokuva, jota tähdittävät Alla Nazimova ja Rudolph Valentino. Komeaa katsottavaa tämäkin rikas mies, köyhä mies, uhrautuva nainen –kuvauksien pitkässä sarjassa. (PS)