Synteettinen huume siivittää arkisen biletytön ihmisen evoluution seuraavaksi askeleeksi, filosofisia jorinoita ja kuolemaa kylväväksi kostonenkeliksi.
Synteettinen huume siivittää arkisen biletytön (Scarlett Johansson) ihmisen evoluution seuraavaksi askeleeksi, filosofisia jorinoita ja kuolemaa kylväväksi kostonenkeliksi. Huumeen myötä tyttö oppii taivuttamaan paitsi oman kroppaansa myös muut elämänkappaleet, sähkömagneettisen säteilyn ja elottomat esineet tahtoonsa — samaan aikaan tyttö itse tosin muuttuu päivä päivältä yhä katatonisemmaksi tapaukseksi.
Lucbessonmaista silmäkarkkia uhkuva toimintajännäri vaatii 100% huomion eteenpäin puuskuttavalla draivilla, mutta järkeä tässä ei ole edes sitä 10 prosenttia nykyisen aivokapasiteetin tarpeiksi. Tämä elottomasti tietoja tiputteleva elokuva on pitemmän päälle yhtä palkitsevaa kuin räiskintäpelien katselu youtube-videoiden kautta. Ehkä elokuvan todellinen luonne paljastuu kun ihmiskunta oppii valjastamaan 100% aivokapasiteetistaan, mutta siihen saakka tämä tuntuu erittäin hyvältä ehdokkaalta viimevuosien huonoimmaksi elokuvaksi.
Audiovisuaalisesti napakka paketti. Taipeista Sorbonneen vaihteleva miljöö on mielenkiintoinen ja kuvaus paikoin energistä, mutta kokonaisuus jää siinä määrin pannukakuksi, että näistäkin pienistä onnistumisista on vaikea innostua. Ääniraita osoittautuu pitemmän päälle puisevaksi, mihin suurin syyllinen on Scarlett Johanssonin aneemiseksi heittäytyvä ulosanti. Ekstroissa suppea making of (16 min.) ja verrattain mielenkiintoinen kooste tieteestä fiktion pohjalla (10 min.). (IJ)