”Olet mukava vain silloin, kun olemme sängyssä”.
”Olet mukava vain silloin, kun olemme sängyssä”. Perinteisestä yakuza-elokuvasta syvälle japanilaisen b-elokuvan syövereihin syöksyvä kulttiteos panee länsimaisen suun loksahtamaan leveälle – siksi pitkään genre oli länsimaiselta elokuvatutkimukselta kätkössä.
Tappajasankari (pulloposkinen Joe Shishido) himoitsee keitetyn riisin tuoksua, harrastaa erikoista seksiä ja listii kollegoitaan.
Käsikirjoitus polveilee näennäisen mielivaltaisesti, ja moninaisten yksityiskohtien kirjo on valtava. Näyttävä, mustavalkoinen visuaalisuus kruunataan omaperäisellä dialogilla, absurdilla huumorilla ja vähäisellä henkilöpsykologialla.
Luo outoja mielleyhtymiä varhaisesta Fritz Langista surrealistiseen David Lynchiin ja nuoreen Aki Kaurismäkeen. Ohjaaja sai potkut Nikkatsu-studion nähtyä lopputuloksen.
Mustavalkokuva näyttää aika nuhruiselta, mutta jotenkin se sopii tyyliin. Selkeä monoraita. Ei ekstroja. Criterionin alkupään levyllä oli levottomampi, metallisen sävyinen ja ei-anamorfinen kuva, mutta toisaalta ohjaajan 14 min. haastattelu ja julistegalleria.