Kymmenvuotias Melanie lukitaan pyörätuoliin jokaikinen aamu.
Kymmenvuotias Melanie (Sennia Nenua) lukitaan pyörätuoliin jokaikinen aamu. Kaksi aseistautunutta vartijaa osoittaa neliraajalukittua tyttöä konetuliasein, työntäen tämän luokkahuoneeseen muiden samoissa olosuhteissa koulua käyvien lasten sekaan.
Erityispiirteet selviävät hiljalleen. Sotilastukikohdan kellarissa majaileva lapsijoukko saattaa olla ihmiskunnan viimeinen toivo. Ulkopuolinen maailma osoittaa edelleen piirteitä väkivaltaisesta ratkaisumallista. Eloonjääneiden intressit eivät ole keskenään yhteneviä.
Kellariopetuksesta vastaava neiti Justineau (Gemma Arterton) on lapsikatraan ainoa yhteys lämpöön ja rakkauteen, ja juuri tätä lämpöä Melanie kaipaa kipeästi. Neiti Justineaun lisäksi kellarista ei tunnetta tihku. Nuorisoa lääkitsevä ja valvova, julmiinkin päätöksiin kykenevä tohtori Caldwell (Glenn Close) on vastuussa kellarin elämän jatkuvuudesta.
The Girl with All the Gifts on raaka ja suorasukainen näkemys ihmiskunnan selviytymistaistelusta, ennakoiva maailmanlopun visio. Dystopiassa on synkästä pohjavireestään huolimatta huojentava toivon ilmapiiri. Ihmiset eivät ole ehdottoman pahoja, olosuhteiden muokkaamasta toiminnastaan huolimatta. Ränsistynyt Lontoo levittäytyy rappioromantiikan asein kuvankauniina kankaalle. Lupaus paremmasta näyttäytyy arkkitehtuurin kautta.
Ensimmäisen pitkän elokuvansa ohjannut Colm McCarthy siirtelee pelinappuloita hienosti olosuhteisiin nähden. Vaivaisella neljän miljoonan dollarin budjetilla on luotu megakokoinen järkäle. M.R. Careyn menestysromaani on muokkaantunut ruudulle pikapikaa, kirjailijan itse muokatessa scriptiä.
Teknisestä huimaavuudesta huolimatta, elokuvan lopullinen onnistuminen perustuu pitkälti Glenn Closen sykähdyttävään performanssiin moniulotteisen viestin tiedottajana, pelastuksen äänitorvena. Tohtori puhuu ja käskee, toiminnan lopulliset syyt jäävät katsojan päätettäväksi. Joukkokohtausten koreografia kaipaisi pientä terävöintiä, toki alibudjetin on tultava esiin jossain.
Lajityyppien sekamelskasta huolimatta The Girl with All the Gifts on puhdasta lajityyppielokuvaa. Jos zombiekävely on kulutettukin elokuvan keinoilla loppuun, tässä tapauksessa laahustelu perustellaan uusin keinoin. Elävien kuolleiden valssia ei ole koskaan sijoitettu näin vakavaan tilanteeseen.
The Girl with All the Gifts levittää kuvainnollista virusta ihmisrodun päälle kysyen loppuun tärkeän kysymyksen. Kenellä onkaan oikeus elää? (VA)