Renny Harlinin ohjaama tiivistunnelmainen jännäri rikospaikkoja siivoavasta ex-poliisista, jonka viimeisin urakka osoittautuu sotkuiseksi useammalla kuin yhdellä tavalla.
Renny Harlinin ohjaama tiivistunnelmainen jännäri rikospaikkoja siivoavasta ex-poliisista (Samuel L. Jackson), jonka viimeisin urakka osoittautuu sotkuiseksi useammalla kuin yhdellä tavalla. Onnistuneen tuoreesta alkuasetelmasta kehkeytyy Rennyn käsissä fiksu ja viihdyttävä jännäri, joka yhdistää ansiokkaasti film noir -henkeä ja CSI:n kuvastoa.
Tarina jää lopulta pari viirua lupausten asettamasta maalista, eikä elokuva aivan pääse lunastamaan paikkaansa lajinsa parhaimpien joukossa, mutta tämä ei vähennä nautintoa matkan varrella. Käytännössä koko 90 minuuttia kuluu penkin reunalla hahmoja analysoiden ja tapahtumaketjua spekuloiden, eikä varsinaisen toiminnan vähyyttäkään huomaa kuin jälkikäteen.
Pakolliset, ja aina mieltä lämmittävät, suomiviitteet jäivät näin ensimmäisellä katselukerralla bongaamatta tarinan imun viedessä mukanaan. Suomiväriä elokuvaan tuo kuitenkin myös Peter Franzén, joka selviää parista englanninkielisestä vuorosanastaan vähintään kymppimiinuksen arvoisesti.
Kuva on lähes kauttaaltaan hivenen pehmeä, mutta silti luontevan yksityiskohtainen. Vastavuoroisesti kohina peittyy pehmeyden alle, eikä roskakaan pistä silmään. Väritoistoltaan jälki on upean kylläistä ja hienosti tyylilteltyä. Ääniraita luottaa pitkälti vähäeleisen tunnelmalliseen musiikkiraitaan ja hetkittäin sekä tilaakuvaa että subbaria aggressiivisesti hyödyntäviin tehosteisiin. Tarjolla on myös DTS-versio, joka soi dialogiltaan hieman hiljempää, mutta on muutoin pitkälti identtinen Dolby-raidan kanssa. Kannessa on ilmoitettu väärä kuvasuhde. Ekstraton. (IJ)