Voi hyvänen aika.
Voi hyvänen aika. Miten ihmeessä Juha Koiranen on osannut koota peräkammarinpojasta kertovaan elokuvaansa tällaisia rakennusaineita: Tex Willerin navajoapurin Tigerin, Johnny Thundersin aikoinaan lavabravuurikseen vohkineen Pipelinen, jopa Tarzan ja pikkuväen. Elokuva asettuu outoon kajoon, kun ohjaaja tuntuu ammentavan kuin suoraan katsojan elämästä.
Liki nelikymppinen Tiger (Samuli Edelmann) elää turvattua eloansa, jota pikkuveljen kuolema ja isän työpaikan alasajo vain hieman heiluttelevat. Isä (aina pätevä Risto Tuorila) ja äiti (hauska Marjukka Halttunen) tukevat empaattisella ja lapsenomaisella tavallaan poikaansa, kunnes koittaa ensimmäisen oikean keikan aika.
Edelmann osaa roolinsa perin juurin, ja perheidyllissä on jotain kadonnutta, tuiki tavallista 1970-luvun rintamamiestaloromantiikkaa, eräänlaista realistista kaurismäkielämää. Loistavan alun jälkeen tunnelma latistuu.
Edelmannin muusikontaitoihin olisi voinut panostaa enemmän, sillä hänen kantriversiona laulamansa Deep Purplen Highway Star auttaa selvästi lopun sähellyksessä.
Keskitason kuva ja stereoääni toimivat, mutta varsinkin jälkimmäiseen olisi ollut syytä satsata. Elokuvan aiheena on sentään musiikki. Levylle ei ole tallennettu ekstroja. (PS)