Huikea audiovisuaalinen punos loihtii pariisilaisesta rautatieasemasta rikkaan mielikuvituksekkaan maailman, jossa ihmiset ja vedettävät kellot muodostavat yhdessä kellopelimäisen kokonaisuuden.
Huikea audiovisuaalinen punos loihtii pariisilaisesta rautatieasemasta rikkaan mielikuvituksekkaan maailman, jossa ihmiset ja vedettävät kellot muodostavat yhdessä kellopelimäisen kokonaisuuden. Hieman epäviritteinen koneisto on sympaattisten hahmojen miehittämä, mutta vasta orpo kellonvetäjän oppipoika onnistuu seikkailullaan saattamaan planeetat oikeille radoilleen.
Audiovisuaalisista ansioistaan viidellä Oscarilla palkittu elokuva on hulppea satu, jossa kaikki palaset loksahtavat varsin palkitsevasti paikoilleen. Kaunis, perinteitä kunnioitava tarina hyödyntää herkullisesti elokuvateollisuuden alkuaikojen tunnelmia ja tarjoaa elämänmyönteisen ja nousujohteisen seikkailun. Vaikka elokuvaa ei voi pelottavaksi väittää on kyseessä selvästi hieman taaperoyleisöä varttuneemmalla katsojakunnalle tehty perhe-elokuva, joka ei kaihda myöskään hieman kaihomielisempiä tunnelmia. Omaleimaisuuden ja elämyksellisyyden saralla elokuva jää silti vielä aivan parhaasta vedosta, mitä kuvannee myös arvostetuimpien Oscareiden puuttuminen teoksen saamien palkintojen joukosta.
1900-luvun Pariisin kattojen yllä, aseman käytävillä ja seinien sisässä liitelevä kuva on visuaalista herkkua, jossa kellojen koneistot ja vesihöyry luovat lumoavan satumaisen miljöön. Äänipuolella liplattaen soljuva musiikkiraita toimii kanvaksena, jonka päälle on koottu vivahteikas tehostemiljöö. 3D kuva on vahva geometristen ja sadunomaisten miljöiden tulkkina, ja erityisesti elokuvan alkunäytös on komeaa katsottavaa. Paikoin silmänreiästä avautuva maailma ja koko ruudulle laajentuvat erikoislähikuvien kasvot litistyvät hieman keinotekoisesti, mutta kaikesta päätellen kyse on silti aidosta 3D-kuvasta.
Kahden levyn boksi sisältää sekä elokuvan 2D- että 3D-version. Ekstroista löytyy making of, kooste Georges Mélièsista, tehosteista, mekaanisesta miehestä ja Sacha Baron Cohenin roolista. (IJ)