Nadezhda Petruhina kokee ulkopuolisuutta.
Nadezhda Petruhina kokee ulkopuolisuutta. Korkea rehtorinvirka ja näennäinen menestys elämässä eivät palkitse, onnistumisen hetket ovat vuosien takana. Avioelämä on jäänyt historiaan, entisestä miehestä ei puhuta. Välit tyttäreen vaikuttavat kylmiltä, pintapuolisilta.
Turhautuminen heijastuu myös ammatillisesti. Nuoren opiskelijapojan uppiniskaisuus menee ihon alle, Nadezhda erottaa koulun protokollaa vastustavan yksilön hetken mielijohteesta, junioria väkijoukon edessä nöyryyttäen.
Pieni syyllisyys äkkinäisestä tunteidenpurkauksesta alkaa kalvaa, poika viettää aikaa lähikapakassa. Samanaikaisesti ylpeys pakottaa keskenjääneen nöyryytyksen loppuunsaattamiseen. Epäonnistumisten tueksi tarvitaan tämän keskenjääneen operaation päättäminen.
Siivet käsittelee yksinäisyyttä, irtaantumista yhteiskunnasta. Elokuva tuo esiin ammattillisen pettymyksen heijastumat loppuelämään, haaveiden täyttymättömyyden karuuden. Sota-aika jättää monimuotoisia muistoja, ei aina edes traumaattisia. Kaipuu siiville on laajempaa. Nadezhda elää vuosikymmenten päässä myös armeijan ajoista muistuttavan ulkoisen muodon kautta, sukupuolet katoavat. Maja Bulgakova hallitsee moniulotteisen roolinsa, molempien elämävaiheiden välittämisen.
41-vuotiaana auto-onnettomuudessa menehtynyt Larisa Shepitko ehti ohjata viisi (ja puoli) teatterielokuvaa. Läpimurtoelokuva, Siivet (1966) esitetään Elokuvateatteri Orionissa, osana KAVI:n Larisa Shepitko -ohjelmasarjaa. Neuvostoliittolaisklassikko nähdään kahdessa näytöksessä joulukuun alkupuoliskolla.
Mustavalkoiselle filmille kuvattu mestariteos avautuu erittäin siistilaatuiselta kopiolta, layerille heijastetuin suomenkielisin tekstityksin. (VA)