Keski-ikäiset tanskalaiset eivät tarvitse saippuasarjoja draaman synnyttämiseen.
Keski-ikäiset tanskalaiset eivät tarvitse saippuasarjoja draaman synnyttämiseen. Kun samaan asuntoon ahtautuu riittävän monta juuttia, joku juo varmuudella muutaman lasin liikaa. Salaisuudet paljastuvat. Häitä, ristiäisiä ja syntymäpäiviä varjostaa jatkuva salailu, ihmisten taustoilla on selvittämättömiä sotkuja. Puhumattakaan tulevista.
May el-Toukhy näyttää esikoisohjauksessaan länsimaisen ihmisen ikuisen tyytymättömyyden — valitsemisen ja luopumisen helppouden. Pienimmänkin pettymyksen ja vastoinkäymisen jälkeen voi aina vaihtaa seuraa. Teoksen voi katsoa suosituksena pysyvän, lopullisen ja monogaamisen onnen metsästykseen, hetkellisen hekuman syyllistäjänä. El-Toukhy näyttää vanhenevan naisen saalistajana, joka on valmis halpamaisiin tai nöyristeleviin temppuihin iskun hetkellä. Lopulta itsekunnioitus on vain sana.
Tanskalaisen elokuvan linjoja noudattaen, illallispöydän ja viinipullon äärellä paljastetaan synkimmät historiat. Mustan komedian asein kerrotaan aikamme todellisista ilmiöstä, alkoholi sytytysnesteenä. Ihmiskuvat ovat todellisia. Keski-ikäinen valkoinen nainen esitellään riivattuna piruna, miehet ovat vain miehiä. Dialogi rullaa ensiluokkaisesti, läheltä dokumentoiva kamera ja huolellinen editointi pitävät paketin tiukkana — ajoittaisesta toistosta ja kokonaisuuden hetkittäisestä epäuskottavuudesta huolimatta.
Espoo Cine -elokuvafestivaalin satoa. Tanskankielinen, englanninkielinen tekstitys. (VA)