Musta 1950-luvun doo-wop vaikutti paljon seuraavien vuosikymmenten popmusiikkiin.
Musta 1950-luvun doo-wop vaikutti paljon seuraavien vuosikymmenten popmusiikkiin. Beatles, Beach Boys, jopa 1970-luvun New York Dolls ja tietysti Bay City Rollers kumarsivat tähän suuntaan. Jostain syystä tärkeimpien valkoihoisten tyylin taitureiden joukkoon kuulunut Frankie Valli & The Four Seasons jäi kuitenkin aikamoiseen pimentoon kaveripiirissäni, joka joutui Suomea 1970-luvun lopulla villinneen diinari-imagon pauloihin.
Aiemmin jazzista elokuviinsa ammentaneen Clint Eastwoodin Broadway-näytelmästä muokkaama draama paikkaa tätä aukkoa. Toki Hurriganes teki Sherry-klassikkoa tunnetuksi Suomessa ainakin muutaman vohkitun säkeen verran osana My Sweet Lilyä, mutta jostain syystä Four Seasons jäi 1970-luvun nostalgia-aallossa taka-alalle. Tämä saattoi johtua siitä, että Frankie Vallin Can’t Take My Eyes Off You merkkasi miehen Neil Sedakan, Tom Jonesin ja Engelbert Humperdinckin tyylieeksi yökerholaulajaksi.
Eastwoodin suoraviivainen elokuva välttelee bändielokuvien ja tarinaan elimellisesti liittyvän mafiateeman kliseitä. Sitä vastoin musiikki loistaa. Vallin falsetti soi korkealla, ja bändin repertuaarissa riittää hienoja biisejä, joita kaksi Bobia, Gaudio ja Crewe, suolsi kuin liukuhihnalta. Eipä ihme, että jopa Rolling Stones kehui yhtyettä vuonna 1964.
Sinänsä elokuva jää Eastwoodin vahvassa filmografiassa sujuvaksi välityöksi. Musiikintyylin ystävät tuskin pettyvät. Elokuvateon näkökulmasta lopun ”Oh, What a Night”-musikaaliesitys on kokonaisuudessa merkittävintä. Harvoin tällaista finaalia nähdään, jos koskaan.
Laadukas kuva ja ääni tekevät teemalle oikeutta. Ekstroihin on tallenettu 33 min. dokumentit. Levystä voi tehdä digitaalisen kopion. (PS)