Michael Chrichtonin ohjaama Tappokone osasi vasta science fictionin toisessa aallossa hyödyntää keinoteollisuuden mielikuvituksellisia mahdollisuuksia.
Michael Chrichtonin ohjaama Tappokone (Westworld) osasi vasta science fictionin toisessa aallossa hyödyntää keinoteollisuuden mielikuvituksellisia mahdollisuuksia. Se kuitenkin pystyi nostamaan robotiikan viihdeteollisuuden ansaintalogiikkaan.
Futureworld jatkaa samaa linjaa, mutta myös ihmisen unimaailmaa hyödynnetään. Ympyrä sulkeutui sitten 1980-luvun cyborg-tarinoissa, kun ihmismäiset robotit Blade Runnerista Terminatoriin uhkasivat ihmisrotua.
Ikävä kyllä loppupuolen juoksentelu paljastaa, onko jatko-osassa aineksia vai ei. Kolme tähteä on kyllä aika tiukassa.
Tappokoneessa turistit tulivat teemapuistoon, jossa he pystyivät elämään villin lännen sankarina tai roomalaisissa orgioissa. Teemapuistosta tuli tappavan hauska elämys. Futureworldissa toimittajat pääsevät etukäteen tutustumaan uudistettuun seuraajaan. Elokuva jäi Yul Brynnerin viimeiseksi.
Keskitason kuva ja ääni. Ei ekstroja (PS)