Hyvä, rehellinen vanhan ajan oikeussalidraama hulttiolakimiehestä, joka nostaa katseensa pullon pohjasta riittävän pitkäksi aikaa löytääkseen ryhdistäytymisen arvoisen tapauksen.
Hyvä, rehellinen vanhan ajan oikeussalidraama hulttiolakimiehestä (Paul Newman), joka nostaa katseensa pullon pohjasta riittävän pitkäksi aikaa löytääkseen ryhdistäytymisen arvoisen tapauksen. Helppo hoitovirhetapaus muuttuu kuitenkin mutkikkaaksi kun koko muu maailma tuntuu olevan mobilisoitunut vastapuolen eduksi. Satelliittikuvien, tietokonesimulaatioiden ja lakiteknisen nörtteilyn sijaan ratkaisun avaimet löytyvät virkistävän rehellisestä dekkaroinnista. Loppuratkaisukaan ei ole se tavanomaisin.
Napakka tarina pohjautuu itsekin lakimiehenä toimineen Barry Reedin kirjaan, josta käskirjoituksen tiivisti David Mamet. Lopullisen silauksen tarina ja hahmot saivat vasta ohjaaja Sidney Lumet'n, Paul Newmanin ja James Masonin vetämän näyttelijäkaartin käsissä.
Kuva on ikääntynyt kauniisti. Tehokkaan kylmäsävyinen kuva tarjoilee mukavasti yksityiskohtia ja tekstuuria, vaikka myös pientä roskaa ja havaittavaa kohinaa esiintyy. Jälki on niin ikään miellyttävän vakaata, vaikka rakeisuutta ja jopa pientä huojuntaakin voi kuvassa hetkittäin havaita. Virheet ovat kuitenkin hyvin pieniä ja pääosin huomio kiinnittyy hyvään kontrastiin, teräviin ääriviivoihin ja luonnollisen jäsentyneeseen ilmeeseen. Hyvä ääniraita pitää kohinan kurissa ja dialogin selkeänä.
Ekstroissa mielenkintoinen ohjaajan kommenttiraita, jolla myös Newman lyhyesti vierailee. Lisäksi mukana on yksi alkuperäinen ja kaksi uudempaa making of -koostetta (yht. 54 min.), traileri ja retrospektiiviset koosteet Paul Newmanin (9 min.) ja ohjaajan (11 min.) mietteistä. (IJ)