Rautaisesti aloittava ja suolaisesti lopettava 007-seikkailu on Daniel Craigin viimeinen.
Rautaisesti aloittava ja suolaisesti lopettava 007-seikkailu on Daniel Craigin viimeinen. Vinhaan vauhtiin yltävä seikkailu on mallikas trippi ja hauska mitä jos -tyylinen ajatusleikki koko saagan tulevaisuudella. Mitä jos 007 olisikin CIA-agentti? Mitä jos Bond jäisikin oikeasti eläkkeelle? Mitä jos Bond ei pääsisikään aina pelastusveneeseen kaunottaren kanssa? Mitä jos uusi 007 olisikin tummaihoinen nainen? Tarina pääsee purkamaan vuosikymmenten varrella syntyneitä patoumia oikein olan takaa ilman että kokonaisuus kärsii — toivottavasti Bond pysyy Bondina myös tulevaisuudessa.
Elokuvan alkukohtaus on sekin mestarillinen uusi tuulahdus. Tämä yhtä aikaa pohjoismaisista ja aasialaisista kauhuelokuvista lainaava episodi nollaa tehokkaasti odotukset ja saa uskomaan, että mikä tahansa on nyt mahdollista. Tätä seuraava kineettinen ralli on ilmeeltään tiukka, käänteiltään paikoin ovela, ja aina vetreän viihdyttävä. Silti komeiden vistojen ja räjähtävän toiminnan välistä välkkyy yhden aikakauden loppu. Mittakaava on loppuun asti eeppinen ja hollywoodmaisen puuteroitu, mutta naru tapahtumien välillä on heiveröinen ja draaman paino vaisu. Lopulta sepite menee sankaksi tavalla joka riistää fatalistisilta korinoilta niiden painoarvon.
Parempi nimi elokuvalle — ja tämä spoilaa elokuvan tapahtumia — olisi Everyone Dies.
Upea kuva on hehkeän värikylläinen, satumaisen sommiteltu ja valtaosin miellyttävän jäsentynyt. Arktisen kauhuelokuvan ja elämää suuremman romantiikan välillä valssahteleva anti on jokaista huokostaan myöten aitoa 4K HDR:ää. Elokuva kuvattiin 35mm, 65mm ja 15/70mm IMAX-kalustolla mikä johtaa siihen, että myös kuvan terävyys vaihtelee havaittavasti. Huikeimmillaan jälki on pakahduttavan terävää ja heikoimmillaankin hyvän HD:n tasoa. Vaikka erottelukyky vaihtelee, on kuvan väritoisto läpeensä jumalaista.
Kaunis ääniraita lausuu dialoginsa surumielisen runon lailla ja heristelee klassisilla nuoteillaan sellaiset ehtoosadun askelmerkit jo alkumetreiltä asti että räjähtävä nykyisyys iskee päälle väkivoimalla. Anti on energinen, tunnelmallinen ja kaikessa vimmassaan mukaansatempaava. Mutta.
Yllättävää kyllä elokuvan huulisynkka on aistittavasti pielessä noin tunnin kohdalla ja vaihtelevasti sen jälkeen. Kyse on mitä ilmeisemmin äänekkäiden IMAX-kameroiden pakottamasta jälkiäänityksestä, joka on merkinnyt, että dialogia on täytynyt korvata jälkikäteen. Efekti ei ole suuri eikä viiveeltään tasainen, mutta ilmiö on häiritsevä kun sen huomaa. Dialogikohtauksissa on käytetty pääosin muita kuin IMAX-kameroita, ja oletettavasti samasta syystä verrattain iso osa dialogista tapahtuu kuvan ulkopuolella tai suut peittäen, mutta osa dialogista on todellakin ADR-jälkiäänitetty vaihtelevin tuloksin. Keskittymällä tekstitykseen häiriöltä voi toki välttyä, mutta on harmi että tällaista vippaskonstia tarvitsee miettiä dialogista nauttiakseen.
4K-levy on ekstraton. Boksi sisältää myös elokuvan HD-version omalla levyllään, joka sekin on ekstraton. (IJ)