Yli 10 800 arvostelua
Uusia arvosteluita tuon tuosta.
Kaikki parhaat.
DVD

Katastrofin aineksia

Recipes for Disaster 

Elokuva:
Ekstrat:

Tekniset tiedot

Formaatti: DVD
 
Vuosi: 2007Kesto: 86 minuuttia
Julkaisija: FinnkinoKuva:
Anamorfinen 1.78
Ääniraita: Dolby Digital Stereo
 
Ikäraja:
(3)
Sallittu kaikenikäisille. Ennen vuoden 2012 ikäraja­merkintä­uudistusta tämän julkaisun ikäraja oli 3 vuotta.
VET: A-51517EAN: 6415018625543

© Heinäpään Viestintä Oy ja MetaVisual Oy. Tämän arvostelun ja mediatiedostojen kopiointi on kielletty. Linkitys tälle sivulle on sallittu. Arvostelun yhteydessä esitettyjen kuvien oikeudet kuuluvat julkaisijalle (Finnkino) ellei toisin mainita.

Elokuva

John Webs­te­rin edel­li­nen elo­ku­va, nais­po­lii­sin työpäivää kä­si­tel­lyt "­Sen edestään löytää" voit­ti Jus­si-­pal­kin­non par­haa­na do­ku­ment­ti­na vuon­na 2006.

John Webs­te­rin edel­li­nen elo­ku­va, nais­po­lii­sin työpäivää kä­si­tel­lyt "Sen edestään löytää" voit­ti Jus­si-pal­kin­non par­haa­na do­ku­ment­ti­na vuon­na 2006. Tem­pun tois­ta­mi­seen Ka­tast­ro­fin ai­nek­sil­la on hyvät mah­dol­li­suu­det.
E­lo­ku­va kä­sit­te­lee il­mas­ton­muu­tos­ta. Tee­ma on ny­kyään it­sestään selvä, jo­pa po­pu­lis­ti­nen. Var­sin­kin, kun Webs­te­rin do­ku­ment­ti tu­lee vai­ku­tus­val­tai­sen ja me­nes­ty­neen ame­rik­ka­lais­fil­min, No­be­lil­la pal­ki­tun Al Go­ren Os­car-e­lo­ku­van, Epä­miel­lyttävän to­tuu­den va­na­ve­dessä. Ehkä Webs­ter ot­ti to­sis­saan, kun Me­lis­sa Et­he­rid­ge lau­loi Go­ren elo­ku­van tun­nussä­veltä ”I Need To Wa­ke Up”? Oh­jaa­jas­ta tu­li il­mas­ton­muu­tos­herännäi­nen – ai­na­kin yh­den vuo­den ajak­si.
Go­ren maail­mo­ja sy­lei­levät tu­hon en­nus­tuk­set Webs­ter ku­tis­taa mi­ni­mit­taan, per­he­ko­koon. Ka­tast­ro­fin ai­nek­sia tuo glo­baa­lin on­gel­man sa­mal­la sekä kä­si­tettäväk­si, että an­taa elo­ku­val­le Epä­miel­lyttävän to­tuu­den rin­nak­kais­teok­se­na myös koo­mi­sia pa­ro­dia­mu­kael­man piir­teitä. Tämä ko­ros­tuu Webs­te­rin esit­te­le­missä pie­nemmän mit­ta­kaa­van ti­las­tois­sa, lu­vuis­sa ja käy­rissä.
Viit­taus­suh­de ei kui­ten­kaan vie fil­miltä sen in­hi­mil­listä kos­ket­ta­vuut­ta, päin­vas­toin, Ka­tast­ro­fin ai­nek­sia on oh­jaa­jan­sa hen­kilö­koh­tai­sin pro­jek­ti, kos­ka hän it­se Anu-vai­moi­neen ja kak­si­ne poi­ki­neen on sen pääo­sas­sa. Per­heen ar­ki­toi­met, jois­ta oh­jaa­jaisän vuo­den mit­tai­sen ”­ko­kei­lun” ta­kia on sel­vittävä mah­dol­li­sim­man vähäi­sellä öl­jyn käytöllä, ovat konk­reet­ti­suu­des­saan kiin­nos­ta­vaa seu­rat­ta­vaa.
Millä pestä las­ten ham­paat, kun kau­pan tah­na on pan­nas­sa? Mi­ten saa­da ruo­kaa pöytään, kun kaik­ki on pa­kat­tu kau­pan muo­vei­hin? Kou­lu- ja työ­mat­kat il­man omaa au­toa tuo­vat myös lo­gis­tiik­kaon­gel­mia per­heen ar­keen, kun en­nen mut­kit­ta su­ju­nee­seen reis­suun tar­vi­taan nyt yh­deksän bus­si­vaih­toa.
E­lo­ku­van ai­noa mie­len­kiin­to ei jää käytännöl­li­seen. Vai­vih­kaa, mut­ta välttämättä esiin pyr­kii avio­suh­teen ku­vaus – mikä tie­tys­ti on saat­ta­nut­kin ol­la Webs­te­rin pe­rimmäi­nen pon­nin elo­ku­van­teol­leen. Ai­na­han hän on ol­lut dok­ka­reis­saan kiin­nos­tu­nein ih­mi­sistä esit­te­le­miensä am­mat­tien – po­lii­sien, pö­ly­ni­mu­ri­kaup­piai­den – ta­ka­na. Ka­tast­ro­fin ai­nek­sia elo­ku­van ni­menä viit­taa siis yhtä hy­vin il­mas­ton­muu­tok­seen, kuin per­heen sisäi­seen il­ma­pii­rin muu­tok­seen.
Webs­te­rin do­ku­ment­ti ku­vaa ta­sa­pai­nois­ta, on­nel­lis­ta nuor­ta per­hettä, jol­la on mu­ka­vaa yh­dessä. Vai­keus­ker­toi­men tähän sym­pa­tian ka­sa­pa­nok­seen tuo öl­jy­dieet­ti­ko­kei­lu, jon­ka tär­key­destä puo­li­sot sel­keäs­ti ovat eri mieltä. Vie­raan­nut­ta­van efek­tin per­heen suh­tei­siin lisää vielä eng­lan­nin­kie­li, jos­sa Suo­mes­sa syn­ty­nyt brit­ti John pitäy­tyy ku­vauk­sien ai­ka­na Anun pu­hues­sa suo­mea. Per­heen po­jat vaih­ta­vat kieltä luon­te­vas­ti kes­ken kes­kus­te­lui­den, mut­ta Webs­te­rin tiuk­kuu­den lie­nee sa­nel­lut do­ku­men­tin te­ko pääo­sin eng­lan­nin­kie­li­senä ja suo­mi­teks­tein: Ka­tast­ro­fin ai­nek­sil­la luu­li­si ole­van kiin­nos­ta­vuut­ta maail­mal­la laa­jem­min­kin.
Il­mas­ton­muu­tos ja aviok­rii­si
Kos­ka per­he on vuo­sien ai­ka­na tot­tu­nut ka­me­ran läsnäo­loon ja vuo­den jat­ku­neis­sa ku­vauk­sis­sa ku­ka ta­han­sa sen vä­lillä unoh­tai­si (per­heen jä­se­net ovat ku­van­neet toi­siaan vuo­ro­tel­len), Webs­ter pää­see hy­vin in­tii­mil­le etäi­syy­del­le. Tark­kai­li­ja­na py­syt­te­levä, kas­vo­ku­vis­saan usein il­meetön John, vie koet­taan put­kiai­voi­tuk­se­na eteenpäin. Anu nä­kee laa­jem­man elämän­ko­ko­nai­suu­den ja her­mos­tuu. V-sa­nat ja F-sa­nat pää­sevät vai­mon suus­ta, en­nen kuin hän kättään kylläs­ty­neenä hei­laut­taen pois­tuu ku­vas­ta.
Va­loi­sa per­he­do­ku­ment­ti tie­ten­kin päät­tyy ta­sa­pai­noon. Ko­kei­lu päät­tyy hy­viin tu­lok­siin, ja vaik­ka se jättää­kin jäl­kensä Webs­te­rin per­heen tu­le­vaan­kin päästö­po­li­tiik­kaan, myös John op­pii an­ta­maan pe­rik­si, eikä vaa­di täy­del­listä. ”­Did i lo­se it, se­ko­sin­ko minä?”, mies ky­syy vai­mol­ta. Ka­tast­ro­fin ai­nek­sia on mai­nio tes­ti­ta­paus ku­vi­tel­lus­ta ti­lan­tees­ta, jol­loin per­hee­seen muut­taa vuo­dek­si Lin­ko­la. It­sel­le­ni Joh­nin miel­lyttävästä, mut­ta yk­sioi­koi­sen in­sinöö­rimäi­sestä maa­ni­suu­des­ta tu­li mie­leen jo­pa Nic­ho­las Rayn elo­ku­van Pei­lin ta­ka­na opet­ta­ja­hah­mo Ja­mes Ma­son, jos­ta kor­ti­so­nilääk­keen vai­ku­tuk­ses­ta tu­lee per­hettään ty­ran­ni­soi­va fun­da­men­ta­lis­ti. Sekä Webs­te­rin että Rayn elo­ku­vis­sa ydin­per­hettä uh­kaa sen kes­kel­le muut­ta­nut (tai sen kes­kellä muut­tu­nut) alien.
Do­ku­men­tin ny­kykäytäntö­jen mu­kaan ti­lan­tei­den ma­ni­pu­loin­ti on sal­lit­tua, kun otos­ten tar­joa­mas­ta eh­dot­to­mas­ta to­tuu­des­ta on jo­ka ta­pauk­ses­sa jou­dut­tu luo­pu­maan. Sik­si oli­si mu­ka­va tietää, kuin­ka pal­jon Ka­tast­ro­fin ai­nek­sis­sa on ra­ken­net­tu­ja ai­nek­sia, suun­ni­tel­tu­ja ”­koh­tauk­sia”, so­vit­tu­ja ”­rep­liik­kejä”. Mut­ta ehkä vuo­den tu­lok­se­na syn­ty­nyt val­ta­va ai­neis­to vain on tar­jon­nut ja sii­vilöi­nyt esiin juu­ri il­mai­se­vim­mat ja tee­maa tu­ke­vim­mat het­ket leik­kauspöytää var­ten. Mie­len­kiin­tois­ta oli­si myös tietää mitä oli lei­kat­tu pois. Per­heen ”­muo­vi­ton­ta jou­lua” jän­ni­tetään etukä­teen, mut­ta it­se juh­las­ta nähdään vain tar­kas­ti ra­jat­tu­ja va­lo­ku­via. Ai­to­ja ilo­nil­mauk­sia nä­kyy poi­kien kas­voil­la, mut­ta it­se lah­jo­ja ei juu­ri näy­tetä. Et­tei vain Sa­mue­lin ”­jess!”-hen­ki­sen tuu­le­tuk­sen ki­pinänä sit­ten­kin oli­si ol­lut jo­kin kau­ko-oh­jat­ta­va, eikä esi­mer­kik­si puu­he­vo­nen?
Jos do­ku­ment­tia luu­li­si la­ji­tyy­pin tai ai­heen pe­rus­teel­la har­maak­si ja ikäväk­si, sitä se ei ole. Webs­ter elävöittää ja ha­vain­nol­lis­taa tee­sejään rie­mas­tut­ta­vil­la van­hoil­la fil­mi­kat­kel­mil­la men­neen ajan mai­nok­sis­ta, uu­tispät­kistä ja tie­tois­kuis­ta. Ma­te­riaa­li on myös viit­se­liääs­ti kä­si­tel­ty vä­rikkääk­si ja tyy­likkääk­si silmä­ni­lok­si.
Sa­ma huo­lel­li­suus tois­tuu ar­kio­tok­sis­sa. Vaik­ka käyttää­kin di­gi­ka­me­roi­ta ja kä­si­va­ra­ku­vaus­ta, Webs­ter tal­len­taa hy­vin tun­nel­mal­li­sia ja sä­vykkäitä ku­via niin syys­pi­meältä bus­si­mat­kal­ta kuin mök­ki­saa­ren au­rin­koi­sel­ta lai­tu­ril­ta.

Kuva, ääni & ekstrat

Ekstraton. (HB/IJ)

Tekijät

Ohjaaja: John Webster

Etsitkö tärppejä?

Jos pidät tästä elokuvasta saatat myös olla kiinnostunut näistä. Lisää samojen tekijöiden elokuvia löydät klikkaamalla tekijän nimeä edellä.
© Heinäpään Viestintä Oy ja MetaVisual Oy. Tämän arvostelun ja mediatiedostojen kopiointi on kielletty. Linkitys tälle sivulle on sallittu.
Toteutus:MetaVisual CMSSuunnittelu:MetaVisual OyMobiiliversioNormaaliversioKirjaudu sisään© 2000 - 2024 Heinäpään Viestintä Oy, MetaVisual Oy