Kenneth Branagh'n osin omakohtainen kertomus elämästä 60-luvun työväenluokkaisessa Belfastissa.
Kenneth Branagh'n osin omakohtainen kertomus elämästä 60-luvun työväenluokkaisessa Belfastissa. Koukuttavasti vääntävä tarina löytää valloittavan elämänmyönteisen tien läpi arjen vaikeuksien, joihin kuuluu myös protestanttien ja katolisten väliset väkivaltaiset yhteenotot. Parempi elämä voisi odottaa jossakin muualla, mutta on vaikea jättää niitä ainoita tuntemiaan juuria. Kortteli ja tutut kasvot määrittävät oloa enemmän kuin ympärillä räjähtävät yhteenotot niin kauan kuin näiden lomaan tuntuu mahtuvan kylliksi eloa.
Reippaasti suitsutusta maailmalla osakeseen saanut draama (mm. parhaan elokuvan Oscar-ehdokkuus) on varmalla kädellä ja avoimella sydämellä etenevä kertomus valinnoista ja vapaudesta, konfliktista ja perinteistä. Jokainen elokuvan minuutti tuntuu arjesta pomitulta, näin erityisesti Ciarán Hindsin ja Judy Denchin yhteisissä kohtauksissa, ja jo se on saavutus. Levyltä niin ikään löytyvä poisleikattu epilogi olisi ollut tämän elävän kimaran päätteenä karkea tyylivirhe, mutta se onneksi jäi leikkauspöydän laatikkoon.
Terävä ja hallittu mustavalkokuva ihastuttaa alusta asti. Musta on tässä mustaa ja harmaasävyt tästä valkoiseen elokuvamaisen hopeisia. Elokuva tuntuu käyttävän väriä siltana nykypäivän ja menneisyyden välillä, ikään kuin kertoakseen että kulttuuri ja taide ovat silta yli vuosikymmenten. Vetreä kuvaus uloittuu myös ajoittain perin taiteellisella silmällä sommiteltuihin kuvakulmiin, jotka eivät kuitenkaan riko tarinan imua.
Puhdas ääniraita antaa dialogin puhua, mutta herää henkiin Van Morrisonin musiikin ja ajoittaisten kahakoiden kautta.
Ekstroissa ohjaajan kommenttiraita, siirappinen epilogi ohjaajan kommentein (6 min.), poistettuja kohtauksia ohjaajan kommentein (3 min.), making of (10 min.) ja kooste tekijöiden lapsuuden muistoista (2 min.). (IJ)