Woodstock 40 -juhlavuoden helmeksi jää uusi versio Michael Wadleighin dokumenttiklassikosta, eikä suinkaan huippuohjaaja Ang Leen draamaelokuva, joka kuvaa populaarikulttuurisen kehityksen vedenjakajana pidettyä festivaalia vanhempiensa ränsistyneen lomakylän stressaannuttaman juutalaisnuorukaisen näkökulmasta.
Woodstock 40 -juhlavuoden helmeksi jää uusi versio Michael Wadleighin dokumenttiklassikosta, eikä suinkaan huippuohjaaja Ang Leen draamaelokuva, joka kuvaa populaarikulttuurisen kehityksen vedenjakajana pidettyä festivaalia vanhempiensa ränsistyneen lomakylän stressaannuttaman juutalaisnuorukaisen näkökulmasta.
Elokuva alkaa perin laahaavasti ja kehittyy lopulta aika osuvaksikin ajankuvaksi. Ohjaaja Lee ei tyydy toistamaan festivaalin kuluneimpia kliseitä, vaan valitsee mukaan muuten hyvin vuotta 1969 kuvaavaa rockmusiikkia, kuten Arthur Leen johtaman Loven Forever Changes LP:n ”The Red Telephone” ja Doorsin Morrison Hotelin ”Maggie M’Gill”. Musiikki jää aikalailla taka-alalle alastomina heiluvien hippien ja paikallisten sikaniskojen välisten sosiaalisten ja henkisten hankauspintojen vallatessa alaa. Mutta lopulta käteen jää kuvallinen versio juutalaisen nuoren miehen frustraatioista ja vapautumisesta. Elokuva kannattaa toki katsoa, mutta ennemmin luen Philip Rothin romaanin.
Elokuvan kunniaksi täytyy sanoa, että se näyttää paljon alastomuutta luonnollisesti ja ilman, että se lipsahtaisi edes hetkittäin pornografian puolelle. Tietysti mukana on myös kuumia homomiesten suudelmia kuin muistumana Brokeback Mountainin cowboyseksistä.
Kuvailmaisu ei ihme kyllä hurmaa ainakaan erityisesti, mutta ääniraita soi kauniisti ja dynaamisesti. Ekstroissa kommenttiraita, 11 min. poistettuja kohtauksia ja 23 min. dokumentit. (PS)