Carol Reed on maailman paras ohjaaja kohtuuttomasti aliarvostettujen tekijämiesten sarjassa.
Carol Reed on maailman paras ohjaaja kohtuuttomasti aliarvostettujen tekijämiesten sarjassa.
Näin Graham Greenen käsikirjoitukseen perustuvan Kolmannen miehen Pohjankartanon työväenopiston elokuvakerhossa joskus 1970-luvun alussa. Keski-ikäisenä aistii pelkän mysteerin sijaan elokuvan uniikin tunnelman, joka kuvaa Wieniä, jaettua kaupunkia. Vanha habsburgilaisuus on mennyttä. Kreivit soittavat ravintoloissa viulua ja hienot asunnot ovat vuokralla. Liittoutuneet pelaavat peliään.
Harva trilleri kuvasi maailmansotien poliittisia vaikutuksia näkemyksellisemmin. Suomalaisilla oli oma valvontakomissionsa, mutta taisimme selvitä reuna-alueella aika vähällä.
Orson Welles väitti jälkeenpäin, ettei vaikuttanut ohjaajan näkemyksiin mitään lukuun ottamatta kuulua käkikello-vertausta. Joka tapauksessa Welles oli jo aiemmin vaikuttanut paljon Reediin. Lopun labyranttikohtauksen vainoharhaisuus symboloi hyvin sodanjälkeisiä tuntoja.
Tarkka ja laadukas kuva. Jonkin verran printtivikoja. Selkeä monoraita. Hyvä teknisesti, vaikka ei aivan Criterionin version tasalla. Ekstroissa biografiat. (PS)