Spielbergin tulkinta samannimisestä Broadway-musikaalista on komea, mutta kumiseva eepos.
Spielbergin tulkinta samannimisestä Broadway-musikaalista on komea, mutta kumiseva eepos. Kymmenellä Oscarilla aikoinaan palkitun vuoden 1961 filmatisoinnin sijaan tässä esikuvana on alkuperäinen vuoden 1957 musikaali, joka tuodaan virheettömän kaukoputken läpi nykyaikaan ilman 1950-luvun näyttämöstä luopumista. Tarinan taustalla on William Shakespearen Romeo ja Julia.
1950-luvun New Yorkin kadut ovat muikea näyttämö valkoihoisten Jetsien ja puertoricolaisten Sharksien katujengien yhteenotoille. Shakespearen Capuletit ja Montaguet saavat nyt tehdä tilaa paitsi ajattomalle rakkaustarinalle myös kapitalismia ruumiillistaville purkulaitteille, jotka vetävät alas korttelin kerrallaan uuden maailman tieltä. Tuho ja elämä sen lomassa välittyvät kauniin periodiuskottavasti ja vastaansanomattoman ihastuttavasti. Näyttämö ei voisi siis olla vetoavampi.
Myös koreografia vetoaa. Alun äänetön baletti tuntuu olevan juuri oikea valinta viemään nyky-yleisö periodimusikaalin uumeniin. Silti valssi alkaa pian tuntua mekaaniselta ja ahtaalle tunneskaalalle leikatulta. Itse laulavien tähtien omistautumista rooleilleen voi ihailla, mutta näiden ulosannista tai vaiheista on vaikea innostua.
Nyt 100 miljoonan dollarin budjetti näkyy virheettömästi maalattuna kanvaksena, joka varmasti täyttää kaikki nostalgian asettamat vaatimukset, mutta itse tarinan imu ja valitettavasti myös musiikkinumeroiden noste jää heikoksi. Lippuluukulla tämä arvattavasti floppasi. Noin 75% tuotantobudjetista saatiin takaisin, mutta katsojana tuntuu, että 2,5 tuntia jää hukkainvestoiniksi. Myönnän, että musikaali ei ole lempigenreni, mutta tässä kokonaisuus tuntuu vaativan katsojaltaan liikaa ja jäävän siten kauniiksi, mutta perin elottomaksi kopioksi edeltäjistään. Ehkäpä tämä oli ohjaajan henkilökohtainen nostalgiamatka, mutta tasapaksun toikkaroivasti etenevä tarina uhkaa jättää muut kuin musikaalin fanit kylmäksi.
Lopulta kiinnostavin asia elokuvassa on kysymys siitä miksi Spielberg koki aiheen nyt ajankohtaiseksi? Onko kyse kahtiajakojen ja vastakkainasetteluiden ajattomuudesta, ja heiveröisestä toiveesta yhteiskunnan eheytymiseksi näinä aikoina some-raivosta, itseään ruokkivista tietosiiloista ja modernista jengiytymisestä huolimatta? Ehkä. Ainakin näiden teemojen pohdinta tuntuu täyttävän sen tyhjiön mitä kaavamaiseksi jäävä tarina jättää.
Komea kuva on periodiuskottava, uskottavan hikinen ja Kodak-eleganssin värjäämä. Anti on viitseliästä lavastusta ja hehkeää väritoistoa myöten filmaattinen ja virheettömästi huoliteltu.
Skarppi ääniraita leikittelee paikoin dialogin puutteella ja luo musikaalia tilaäänien keinoin. Alkukohtauksen äänetön baletti on leikkisä ja sopuisa johdanto luvassa olevaan musikaaliin. Runsaat musiikkinumerot vievät tätä enakkoluulottomasti, mutta hieman leikatusti eteenpäin.
Ekstroissa 90 minuuttia lisukkeita elokuvan ja sen musiikkinumeroiden synnystä. (IJ)