Yhdeksänvuotias orpopoika Ren ajautuu karkumatkallaan hämyiselle sivukujalle.
Yhdeksänvuotias orpopoika Ren ajautuu karkumatkallaan hämyiselle sivukujalle. Päätön harhailu avaa tietokonepelin tavoin uuden tason, umpikuja vie toiseen todellisuuteen.
Ihmistä muistuttavien eläinhahmojen johtaman ulottuvuuden kulisseissa käydään hallitsijataistelua. Paikallinen hallitsijaehdokas, miekkasankari Kumatetsu nappaa Renin huomiinsa ennen kuin poika ehtii tuttavuutta tehdä. Mitä taistelu- ja selviytymistaitoihin tulee, nuorukaisessa on mestarin mielestä oppilasainesta.
Opetusvaihe lähtee käyntiin notkahdellen. Ajan myötä Ren osoittautuu kuitenkin kyvykkääksi yksilöksi, kannustaen samassa myös Kumatetsun kehityshaaveita yhteisön hallitsijataistelua silmällä pitäen.
Todellisuuksien sekoittuessa, tarttumapintaa on sekä realismin, että mystisemmän sisällön ystäville. Animaatio miellyttää silmää, taistelukohtauksien vauhti on huima.
Studio Chizun tähtiohjaaja Mamoru Hosodan uutukainen on kuitenkin epäselvä siksak. Se poukkoilee niin maailmojen kuin teemojensa välillä päättömänä. Sisään on leivottu tarinointia rohkeudesta ja ystävyydestä, kasvamisen ja vanhemmuuden vaikeudesta, sekä pelkojen voittamisesta. Tarkkapäinen voi nähdä myös viestejä ihmisen ja eläinkunnan epätasapainosta.
Jaloista aatteista ja korkealaatuisesta teknisestä suorittamisesta huolimatta, Poika ja peto on heikosti kirjoitettu kyhäelmä. Se on kohtuuttoman pitkä ja juoneltaan hallitsematon kokonaisuus. Aasialaisen elokuvan helmasynnit, epäjohdonmukainen poukkoilu, käsikirjoituksen lapselliset juonilisäilyt ja -ohitukset, vaivaavat toistuvasti.
Elokuvateattereissa 30. syyskuuta 2016. (VA)