Danny Boyle ei petä.
Danny Boyle ei petä. Brittiohjaaja pyrkii tekemään jokaisesta elokuvastaan erilaisen, ja siinä hän onnistuu nytkin. 127 tuntia ei tarkoita filmin kestoa. Kyseessä on tiukka puolitoistatuntinen sovitus tositarinasta. Pääosassa Oscar-ehdokas James Franco vastanäyttelijänään Yhdysvaltain Utahin kanjoni.
Kalliokiipeilijä Aron Ralston joutui vuonna 2004 kirjansa nimen mukaisesti sinnittelemään viisi vuorokautta ”Kiven ja kovan paikan välissä”. Friikkionnettomuus Bluejohn-kanjonissa sattui uskalikolle juuri, kun kukaan ei ollut näkemässä eikä kuulemassa. Siitä Ralston oli itse pitänyt huolen lähtiessään autiomaahan viestiä jättämättä.
James Franco on noussut kuin salaa näyttelijöiden tähtiluokkaan. Hän on Guccin mallipoika, mutta valitsee isojen elokuvien ohella valtavirrasta poikkeavia rooleja, ohjaa itsekin ja tekee taidetta. Uusimpana projektina Franco työsti Gus Van Santin loistavan elokuvan Matkalla Idahoon (My Own Private Idaho, 1991) ylijäämämateriaalista näyttelijä River Phoenixin filmipotretin otsikolla My Own Private River. Franco onkin monipuolisimpia uusia amerikkalaisia miesnäyttelijöitä. Hänessä on samaa kokeilunhalua ja pelottomuutta roolivalinnoissa, mikä oli tyypillistä turhan nuorena kuolleelle River Phoenixille.
Aivan esikuvansa karismaa tai osaamista Francolta ei vielä voi odottaa. Tarvittaisiin myös se unelmarooli täsmäelokuvassa. Mutta 127 tuntia hyödyntää hyvin näyttelijän joustavuutta, jokamiehen välittömyyttä ja etenkin huumoria. Toivottoman tuntuisesta kiipelistä huolimatta hahmoa ei käy sääliksi. Niin neuvokas Ralston kanjoninkolossaan on. Filosofisella tyyneydellä hän valmistautuu hyväksymään myös kivisen hautapaikkansa.
Loistojakso filmintekoa ja näyttelemistä on Francon yhteispeli videokameran kanssa. Traaginen todellisuus ei sulje pois elähdyttävää itseironiaa.
Kokeiluna yhden henkilön filmistä 127 tuntia on pieni voitto ohjaaja Boylelle. Aivan loppuun saakka elokuvantekijä ei kuitenkaan luota aiheeseen tai näyttelijänsä vetovoimaan. Takautumilla, kuvitelmilla, unilla ja harhanäyillä yhden tilan tapahtumapaikka lavennetaan miehen ajatuksen säteelle. Vähempikin olisi riittänyt ja keskittäminen kannattanut.
Yksinkertaisen perustilanteen elävöittämiseksi käytetään turhaa kamerakikkailua, vaikka kiipeilijän kamera- ja videoinnostus pyrkii sen perustelemaan. Utahin erämaan tulenkarvaiset näkymät sekä ihmisen ja luonnon epätasainen kamppailu tarjoaisivat vielä voimakkaampia elämyksiä ilman A.R. Rahmanin pauhaavan musiikin kyytipoikaa.
127 tuntia on teeskentelemätön ja aiheensa edessä nöyrä selviytymistarina elävästä elämästä. Myönteiseksi opetukseksi kiteytyy, kuinka aina kannattaa kertoa, jos lähtee yksin samoilemaan. Ja äidin soittoihinkin on viisasta vastata. (HB)
BD:n laadukas kuva ja ääniraita peittoavat selkeällä erolla tämän DVD:n, joka pani jopa epäilemään, että kuvaaja tavoitteli dokumentinomaisuutta huoniolla erottelulla. Tosin ääniraita toimii dynaamisesti. Välillä tuntuu, että Pete Townshendin kitarasoundeista on otettu vaikutteita. Soundtrack on muutenkin hyvä. Biiseistä nousee esille ranskispunkkarin Plastic Bertrandin Ca Plane Pour Moi. Ekstroissa vain viiden min. dokumentit eli tämä on selvästi riisuttu verrattuna BD-versioon. Mukana on digitaalinen kopio. (PS)