Arvoituksellisen määrätietoisesti etenevä kylmäverinen lännentaru huuliharppua soittavasta hiljaisesta pyssysankarista, jolla tuntuu olevan missiona yhden miehen jäljittäminen.
Arvoituksellisen määrätietoisesti etenevä kylmäverinen lännentaru huuliharppua soittavasta hiljaisesta pyssysankarista (Charles Bronson), jolla tuntuu olevan missiona yhden miehen jäljittäminen. Samaan aikaan elämää nähnyt morsian (Claudia Cardinale) muuttaa erämaahan uuden aviomiehensä luokse vain huomatakseen olevansa yksin koko maailmaa vastaan. Oman hienon lisänsä tapahtumiin tuo villin lännen luonnetta ikiajoiksi muuttava lähestyvä junarata.
Sergio Leonen spagettilänkkäri on yhtä aikaa kollaasimainen kunnianosoitus aiemmillle länkkäriklassikoille että päälaelleen käännetty genren uusi reinkarnaatio, joka pyrkii jos ei rikkomaan niin ainakin kolhimaan vanhan muotin uuteen uskoon. Koko Amerikan sankarina aiempien rooliensa johdosta pidetyn James Fondan valinta jääsuonisen pahiksen rooliin on tästä oiva esimerkki.
Elokuva elää visuaaleista ja etenkin legendaarisen Ennio Morriconen elämää suuremmasta musiikkiraidasta. Silti myös juoni on koukuttavan mielenkiintoinen ja lomitettu kerrontakin toimii hyvin. Alkukohtauksen komiikka tuntuu ehkä olevan tunnelmallisesti ristiriidassa tulevien veritekojen kanssa, mutta muutoin huumorin pilkahdukset on onnistuttu poikkeuksellisella tavalla virittämään ennemminkin kunnioitusta kuin naurua herättäviksi.
Levyltä löytyy sekä alkuperäinen teatteriversio että 27 sekunttia pidempi restauroitu versio, joka nähtiin ensimmäisen kerran Rooman elokuvajuhlilla 2007. Alkuperäinen teatteriversio puolestaan tarkoittaa tässä yhteydessä lopullista eurooppalaista leikkausversiota, joka on kaikesta päätellen sama kuin nk. Italian versio. Elokuvasta on vuosien varrella liikkunut useita erilaisia versioita, joista huonoin on amerikkalaisyleisölle sensuroitu 145-minuuttinen versio ja paras ranskalaisteattereissa aikoinaan pyörinyt ilmeisesti 171 minuuttia pitkä "raakaversio". Tältä levyltä löytyvien kahden version vertailu on vaikeaa erojen ollessa hyvin pieniä. Entistä merkillisemmäksi tilanteen tekee, se että levyn kaksi versiota on toteutettu seamless branching -tekniikalla, joten molempien versioiden täytyy käytännössä hyödyntää samaa restauroitua filmiaineistoa. Huhujen mukaan versioissa pitäisi kuitenkin olla eroja sekä leikkauksen painotuksissa että musiikin käytössä. Niin tai näin, elokuvan tehoa tämä epämääräisyys ei tunnu latistaneen.
Elokuvan virheettömäksi ylistetty estetiikka makaa paitsi ohjaajan, myös säveltäjä Ennio Morriconen ja kuvaussuunnittelija Tonino Delli Collin harteilla. Kiitos näiden herrojen periaatteessa verkkaisesti etenevä kerronta vetää imuunsa huikealla tavalla. Pieteetillä restauroitu kuva näyttää upealta ja toistaa auringonpolttaman miljöönsä rikkaan tekstuurikkaasti ja erottelevasti. Filmin rakeisuudesta johtuaa kohinaa on läsnä tasaisesti, mutta tästä huolimatta ilme on vakaa ja luontevaa väristoistoa myöten hallittu.
Äänipuolella tarjolla on sekä monoraita Dolby Digital -muodossa, että hillitysti lavennettu häviötön DTS-HD Master Audio. Äänimaisema leikittelee ympäristön äänillä hienovaraisesti, mikä luo varsinkin alkukohtauksessa yliluonnollisen jännärin tuntua. Lähinnä neljän päähahmon teemoista koostuva musiikkiraita on kuitenkin kaiken ydin.
Ekstroissa yhteen leikattu ryhmäkommenttiraita (elokuvahistorioitsijoiden Sir Christopher Frayling ja Dr Sheldon Hall lisäksi mm. Bernardo Bertolucci, John Milius ja John Carpenter), joka tarjoilee hyvin triviaa, mutta sortuu myös turhaan referointiin ja hiljaiseloon. Kommenttiraitaa komppaa erinomainen kolmiosainen dokumentti Sergio Leonesta ja elokuvan synnystä Bertoluccin, Cardinalen muiden alan ihmisten kertomana (yht. 67 min.). Lisäksi mukana on traileri (HD), kaksi animoitua kuvagalleriaa (9 min.) ja kooste rautatien roolista elokuvassa (6 min.). Tekstityksessä "Jug" on käännetty kannun sijaan tuopiksi, vaikka eipä mekkonen saa näistä kumpaakaan. (IJ)