John Travoltan maalikauppias ja lauantai-iltojen tanssilattian kuningas on kuin Robert De Niron Taksikuskin pasifistiveli.
John Travoltan maalikauppias ja lauantai-iltojen tanssilattian kuningas on kuin Robert De Niron Taksikuskin pasifistiveli. Peilin edessä itseään preppaava heppu, ja jonkinlainen työväenluokan kulttisankari ja nuori kapinallinen yhteiskunta vastassaan.
Mielenkiintoinen monitahoinen elokuvaklassikko osaa pitää mielenkiintoa yllä niin puhuessaan kuin tanssiessaan. Travoltalle luotu, mutta muutoinkin hahmot ovat uskottavia ja sympaattisia.
Erinomainen kuva on luonnollinen ja erotteleva. Parhaimmillaan päivänvalossa jälki on vakuuttavan läsnäolevaa, kun taas värivalojen alla jälki menee yhdessä kohtauksessa hyvin utuiseksi - ehkä jopa tarkoituksella. Periodinykkiä teräväpiirtona ainakin. Ääniraita toistaa kaikkein tärkeimmän eli musiikin soljuvasti ja dialogin puhtaasti, vaikka jääkin hieman mekaaniseksi siltä osin.
Ekstroissa ohjaan mielenkiintoinen, mutta usein vaitonainen kommenttiraita, köyhä pop-up-triviaraita, poistettuja kohtauksia (4 min.), mainio kooste kuvauspaikoista tänään (9 min. HD), tanssikoulu (10 min. HD), Speden speleistä käyvä tanssihaaste (4 min. HD) ja retrospektiivinen dokumentti elokuvan synnystä, BeeGeesistä, muodista ja diskoilmiöstä (53 min.). (IJ)