Kuka oli Bob Dylan?
Kuka oli Bob Dylan? Tähän mahdottoman moniselitteiseen kysymykseen lähtee vastaamaan James Mangoldin (mm. Walk the Line) ohjaama väkevä draama. Toisinajattelija, ilmiömäinen muusikko, syövä artisti, jumala ja puolentusinaa muuta nimikettä tuntuvat kaikki osuvan mieheen, joka ei suostunut lokeroitavaksi.
Vuosiin 1961-1965 keskittyvä elokuva näyttää Dylanin (Timothée Chalamet) tulon New Yorkiin, elämän Washington Square Parkin ympärillä ja rasvatun nousun Folk-musiikin piireihin ja sensaatioksi tämänkin lokeron yläpuolella. Taidokkaasti tahditettu elokuva hengittää syvään ja väkevästi pitäen poljennon jatkuvasti sykkeeltään rauhallisena, mutta mahduttaen jokaiseen henkäykseen tuhdin palan elämää. Kuuban ohjuskriisi, Kennedyn salamurha, rotumielenosoitukset ja munankuoren läpi puskeva uusi maailma alistuvat tässä statisteiksi kun pääosassa on mies ja musiikki — musiikki, joka syntyy kaikista aikansa aineksista ja mies, joka ei aivan tiedä paikkaansa tässä kaikessa, mutta ei pelkää kokeilla häkkinsä rajoja.
Harva elokuva yltää näin enigmaattisen kokonaisvaltaiseksi tripiksi, joka tuntuu pullottavan miehen, yhteisön ja aikakauden elinvoimaiseksi eliksiiriksi. Osansa onnistumisessa on koukuttavalla tositarinalla, mitatulla käsikirjoituksella, virheettömällä periodikuvalla ja elävästi kuratoivalla ohjauksella. Kokonaisuuden ratkaiseva ase on kuitenkin Timothée Chalamet, joka ottaa esikuvansa ihon niin täydellisesti haltuunsa, että Dylanin lähipiirin soisi tarkistavan läheisensä hengissäolon. Tämän elokuvan olisi pitänyt puhdistaa pöytä Oscar-gaalassa, mutta kahdeksasta ehdokkuudesta (mm. paras elokuva, miespääosa, mies- ja naissivuosa, ohjaus ja ääni) huolimatta saldo jäi käsittämättömästi nollaan. Tämän jälkeen Akatemia taisi tarkistaa sääntöjään niin, että äänestäjien täytyy myös olla nähnyt ne elokuvat, joista äänestää. Hyvä niin.
Elokuva perustuu Elijah Waldin kirjaan "Dylan Goes Electric! Newport, Seeger, Dylan, and the Night That Split the Sixties" (2015).
Kertakaikkisen upea periodikuva on ihastuttavan rikas ja rakkaudella loihdittu. 1960-luvun New York näyttäytyy tässä täynnä elämää ja silti uuden elämän kynnyksellä tavalla, joka vetää vaivatta imuunsa. Jokainen kadulle heitetty kokispullo, käsityönä loihdittu kyltti, kulahtanut nahkatakki ja tuulessa haviseva puun lehti tuntuu erehdyttävästi hengittävän periodia. Illuusio on komea, ilmeikäs ja elimellinen osa tarinaa.
Säyseä, mutta kanvakseltaan elävä ääniraita komppaa visuaaleja täydellisesti. Elävän alleviivaamaton ääniraita luo virheettömästi läsnäolon tuntua ja periodin kaikuja tavalla, joka saa epäilemään tekijöillä olleen käytössään vähintään jonkinlainen aikakone. Musiikkiraidan ehdoton valopilkku on pääosan Timothée Chalamet, joka puskee Bob Dylanin kotikatsomoon sellaisella luomisvoimalla, että on vaikea kuvitella esikuvan itsensäkään enempään pystyneen. Mies laulaa ja soittaa itse, eikä vain elokuvamagian turvin. Myös Edward Norton komppaa mukana eläen.
Ekstroissa erinomainen ohjaajan kommenttiraita ja lyhyt, mutta pippurinen making of (24 min.). (IJ)