Mossadin agentit jahtaavat vankileirien pahamaineista natsilääkäriä jaetussa Berliinissä vuonna 1965 — eikä operaatio ole aivan vaipunut historian lehtien havinaan vielä kolmekymmentä vuotta myöhemminkään.
Mossadin agentit jahtaavat vankileirien pahamaineista natsilääkäriä jaetussa Berliinissä vuonna 1965 — eikä operaatio ole aivan vaipunut historian lehtien havinaan vielä kolmekymmentä vuotta myöhemminkään.
Yhtäaikaa kahdella eri aikakaudella etenevä trilleri on koukuttavaa katsottavaa, joka osaa kerrankin hyödyntää takaumia mallikkaasti jännityksen lisäämiseen, ei tapahtumista irtaannuttamiseen — vaikka Roger Ebert asiasta eri mieltä onkin. Tarinan peukaloruuvia olisi voinut vääntää vielä tiukemmallekin, mutta jo tälläisenään ihmissuhdeverkko on mielenkiintoinen ja tarinan koukut yllättäviä. Kylmän sodan jaettu Berliini on loistava näyttämö tapahtumille eikä ajomiehiään pelaava kohdekaan jää aivan stereotyypiksi.
Elokuva rakentuu kolmen agentin ympärille, joita tulkitsee kaksi näyttelijäkolmikkoa kahdella eri aikakaudella. Nuorempi kaarti on haasteen edessä vanhemman kaartin koostuessa nimekkäistä näyttelijöistä ja hyötyessä muutoinkin hahmojen kypsymisestä tarinan varrella. Näyttelijäkaartin vahvimman suorituksen tekee odotetusti Helen Mirren melkein eläköityneenä agenttina, mutta hyvin pärjäävät myös nuoremman polven Sam Worthington, Marton Csokas ja Jessica Chastain. Sitä vastoin Tom Wilkinson vanhana patuna jää odotuksia köyhemmäksi hahmoksi.
Elokuva on uudelleenfilmatisointi vuonna 2007 valmistuneesta israelilaiselokuvasta "Ha-Hov", joka puolestaan otti innoituksensa Auswitchin keskitysleirillä toimineesta tohtori Josef Mengelestä. Todellisuudessa Mengele ilmeisesti ehti paeta Etelä-Amerikkaan asti ja kuolla kotonaan sydänkohtaukseen ennen kuin Mossad hänet löysi, joten tässä puoskarin nimeksi on vaihdettu fiktion nimissä Dieter Vogel.
Näyttävä periodiuskottava kuva ja iskevän minimalistinen ääniraita ovat molemmat trillerille eduksi. Ekstrojen oleellisinta antia edustaa ohjaajan ja tuottajan asiallinen ja puhelias kommenttiraita, joka kertaa hyvin tuotannon vaiheita. Lisäksi mukana on kolme hyvin suppeaa, osin keskenään päällekkäistä ja lopulta lähes yksinomaan elokuvaa spoilaavaa koostetta (yht. 8 min.). (IJ)