Rämeseutujen dirtyharry, Snake Plissken, pakotetaan hakemaan salaperäinen laatikko vankilaksi muutetusta Los Angelesista.
Rämeseutujen dirtyharry, Snake Plissken (Kurt Russell), pakotetaan hakemaan salaperäinen laatikko vankilaksi muutetusta Los Angelesista. Lähitulevaisuuteen sijoittuvassa tarinassa USA:sta on tullut tiukka poliisivaltio, joka karkoittaa ei-toivotutut ainekset leprojen lailla ikään ja sukupuoleen katsomatta kaupungin kokoiselle vankilasaarelle.
Vuosi on 2013, mutta se voisi yhtä hyvin olla 2025. Elokuva nimittäin nappaa odottamattomasti lisäväriä tämän vuoden tapahtumista Los Angelesissa, missä karkoitusten vastustajien protesti puhkesi pienimuotoiseksi mellakaksi ja sai presidentin määräämään jopa merijalkaväen kaupunkiin. Kaiken lisäksi elokuvassa saman tekevä profeetallinen presidentti muistuttaa habitukseltaan löyhästi nykypresidenttiä ja liekit lipovat Hollywood-kylttiä kuin vuoden metsäpalojen AI-kuvissa konsanaan. Tässä koetuista maanjäristyksistä voisi vielä vetää siltaa ilmaston lämpenemiseenkin. Onneksi totuus vielä kalpenee fiktion rinnalla ja ote tässä on turvallisen hömppä-henkinen.
Näyttelijäkaarti tietää olevansa sirkuksessa. Kurt Russell pistää Clint Eastwood -vaihteen päälle, mutta päätyy väkevästä machoilusta huolimatta lähinnä yrmyksi mannekiiniksi nahkakerrastoille. Onnen päivien Fonzieta kanavoiva Peter Fonda, Hot Shots -elokuvista ikuisesti muistettava Valeria Golino sekä aina draaman ja komedian rintamalinjoja koputteleva Steve Buscemi täydentävät sivuosien troikan.
Kyseessä on John Carpenterin itsensä luotsaama jatko-osa 15 vuotta aiemmin valmistuneelle pulp-klasikkolle "Pako New Yorkista" (1981). Alkuperäisessä seikkailussa Kurt Russell vielä lähetettiin pelastamaan presidenttiä, mutta tässä pahin konna on presidentti itse. Painajaiset pahenevat nähtävästi vuosien kuluessa.
Pieteetillä puunattu kuva on vakaa, jäsentynyt ja ilmeikäs. Aivan kaikkea kenkälankkia ei ole pesty linssistä, mutta bensapalot, luotisateet ja parransänget välttyvät asiallisen rosoisesti. Erikoistehosteet sukellusveneestä helikopterin lapoihin toimivat nekin perin asiallisesti, vaikka elokuvan budjetti ei ole ollut valtava.
Puhdas ääniraita toistaa pääosan viskibasson kuin tyynyn läpi vaimennetusti, mutta tästä huolimatta kaikki dialogista alkaen välittyy luontevasti. Tehosteiltaan ja musiikkiraidaltaan anti on niin ikään teknisesti pätevää ja sisällöllisestikin viihdyttävän rämäpäistä ja rämebaarimaista. Tunnari soi komeasti.
Ekstroissa traileri. (IJ)