Yli 10 800 arvostelua
Uusia arvosteluita tuon tuosta.
Kaikki parhaat.
Kino

Uutispommi

Tekniset tiedot

Formaatti: Kino
 
Vuosi: 2002Kesto: minuuttia
Julkaisija:  
  
    

© Heinäpään Viestintä Oy ja MetaVisual Oy. Tämän arvostelun ja mediatiedostojen kopiointi on kielletty. Linkitys tälle sivulle on sallittu. Arvostelun yhteydessä esitettyjen kuvien oikeudet kuuluvat julkaisijalle ellei toisin mainita.

Elokuva

Pai­no­ko­neet seis!

Pai­no­ko­neet seis! Li­za Mark­lun­din ro­maa­ni Uu­tis­pom­mi räjäyttää myös elo­ku­va­ver­sio­na. Co­lin Nut­leyn oh­jaa­maa Uu­tis­pom­mia kan­nat­te­lee naa­pu­ri­maan vah­va dek­ka­ri­pe­rin­ne, elo­ku­vis­sa ja te­le­vi­sios­sa vuo­sien var­rel­la kou­liin­tu­nut il­mai­su ja hyvällä ta­val­la ru­ti­noi­tu näyt­te­lijä­tii­mi. Mark­lun­din pi­rul­li­sen viih­dyttävät jännä­rin sol­mut tar­jo­taan kat­so­jal­le mauk­kain höys­tein, tiuk­ka­na kak­si­tun­ti­se­na pa­ket­ti­na.
Li­za Mark­lund, 37, on Ruot­sin uu­sin dek­ka­ritäh­ti, jon­ka oma toi­mit­ta­ja­ko­ke­mus Exp­res­sen-leh­dessä ta­kaa ai­tou­den tun­nun An­ni­ka Bengt­zo­nin, kir­jai­li­jan luo­man il­tapäivä­leh­den ri­kos­toi­mit­ta­jan, työpäivässä. Il­mes­ty­mis­vuo­te­naan 1998 Uu­tis­pom­mi va­lit­tiin Ruot­sin vuo­den dek­ka­rik­si ja sitä on siellä myy­ty jo 650.000 kap­pa­let­ta.
Val­ta­tais­te­lu leh­ti­ta­los­sa
E­lo­ku­van oh­jaa­ja Co­lin Nut­ley, 57, on hank­ki­nut oi­keu­det myös Bengt­zon-sar­jan toi­seen kir­jaan, Stu­dio Se­xiin. Il­mei­ses­ti tämä Ruot­siin siir­ty­nyt brit­ti on jäl­leen is­ke­nyt kul­ta­suo­neen. Aiem­pia me­nes­tyk­siä ovat ol­leet mm. En­kel­ten ta­lo ja sen jat­ko-o­sa. Nut­ley ei ole ta­vat­to­man oma­peräi­nen te­kijä, mut­ta nyt hän on on­nis­tu­nut leik­kaa­maan löysät pois. Elo­ku­va­ko­ne on öl­jyt­ty ja hih­nal­ta suol­tuu jännä­rin­vi­ri­tyk­siä tiu­kas­sa laa­dun­val­von­nas­sa.
Bengt­zon on juu­ri va­lit­tu Kvällsp­res­se­nin ri­kos­toi­mi­tuk­sen pääl­likök­si. Nais­puo­lis­ta po­moa ka­deh­di­taan ja hä­nen osaa­mi­sen­sa ase­te­taan ky­see­na­lai­sek­si. Leh­ti­ta­lon sisäi­set int­ri­git ovat ta­ri­nas­sa yhtä kes­kei­siä kuin sen ri­kos­juo­ni, jos­sa Tuk­hol­man sta­dio­nil­la räjähtää juu­ri kun Ruot­sil­la on toi­veis­sa saa­da jär­jes­tettäväk­seen vuo­den 2004 olym­pia­lai­set.
Ki­so­jen jär­jes­te­ly­ko­mi­tea kii­ruh­taa tuo­mit­se­maan ta­pauk­sen sa­bo­taa­sik­si. Kun rau­nioi­den kes­keltä löy­tyy nai­sen ruu­mis, päät­te­lee ri­kos­re­port­te­rim­me, että mur­haan saat­taa sisäl­tyä pal­jon yk­si­tyi­sem­piä in­to­hi­mo­ja. Uu­tis­pom­mi hui­pen­tuu jou­luaat­toon, jol­loin Bengt­son saa huo­ma­ta jou­tu­neen­sa seu­raa­vak­si sar­ja­mur­haa­jan lis­tal­la.
Elämä lööp­pien ta­ka­na
E­lo­ku­van alus­sa Nut­leyn tyy­li on jyräävä, kun uu­tis­toi­mi­tuk­sen hek­ti­nen ju­tun­juur­ten kai­ve­lu pai­su­tel­laan shok­ki­leik­kauk­sin ja pau­haa­vin mu­siik­ki­taus­toin oop­pe­ra­mai­siin mit­toi­hin. Vä­hi­tel­len ker­ron­ta rau­hoit­tuu (tai kat­so­jan silmä tot­tuu) ja ta­ri­nan kään­teet sekä var­sin­kin ruot­sa­laisnäyt­te­lijöi­den osaa­mi­nen tem­paa­vat mu­kaan­sa.
A­luk­si tym­peältä vai­kut­ta­van Bengt­zo­nin ura­ke­hi­tys ja yk­si­tyi­selämä­kin al­ka­vat kiin­nos­taa. Uu­tis­toi­mit­ta­jan työ on tie­tys­ti am­ma­teis­ta jän­nittä­vin he­ti yk­si­tyi­set­sivän jäl­keen, mut­ta in­hi­mil­li­ses­ti kieh­to­vam­pia ovat kur­kis­tuk­set Bengt­so­nin ko­tiin ja sän­ky­ka­ma­riin. Pait­si työnsä, An­ni­kal­la on myös avio­mies ja kak­si las­ta. Työ vie mo­lem­pia puo­li­soi­ta ja las­ten hoi­to­vuo­rois­sa on epä­suh­taa päi­vien ve­nyessä. Kah­den­kes­kistä ai­kaa pa­ril­le har­voin jää. – Eikö kai­kil­la pik­ku­las­ten van­hem­mil­la ole sa­man­lais­ta?, ky­syy An­ni­ka, kun mies va­lit­taa sek­sin­puu­tet­ta.
Pääo­sas­sa He­le­na Bergströ­min suo­ri­tus­ta voi luon­neh­tia työ­voi­tok­si. To­del­li­set per­soo­nal­li­suu­det nähdään si­vu­roo­leis­sa, ku­ten kyy­ni­nen toi­mi­tus­sih­tee­ri Rei­ne Bry­nolfs­son tai van­ho­ja hy­viä, mies­val­tai­sia jour­na­lis­tiai­ko­ja hai­kai­le­va Nils Lan­ge­by. Lois­ta­va Per­nil­la Au­gust hätkäh­dyttää nyt ai­van toi­sel­la ta­val­la kuin Berg­man-ai­hei­den pa­pin­rou­va­na tai Täh­tien so­dan Ana­kin Skywal­ke­rin äi­tinä.
Kvällspräs­se­nin em­paat­ti­nen, kaik­kia kuun­te­le­va ja Bentg­zo­nia lo­put­to­mas­ti tu­ke­va pää­toi­mit­ta­ja tun­tuu kyllä liian hyvältä ol­lak­seen ihan tot­ta. Eikä par­hain rat­kai­su ole tie­tys­ti sekään, kun erään mur­han mo­tii­veis­ta lop­puhässäkässä to­de­taan vain, että ”­se on pitkä ta­ri­na”. (HB)

Etsitkö tärppejä?

Jos pidät tästä elokuvasta saatat myös olla kiinnostunut näistä. Lisää samojen tekijöiden elokuvia löydät klikkaamalla tekijän nimeä edellä.
© Heinäpään Viestintä Oy ja MetaVisual Oy. Tämän arvostelun ja mediatiedostojen kopiointi on kielletty. Linkitys tälle sivulle on sallittu.
Toteutus:MetaVisual CMSSuunnittelu:MetaVisual OyMobiiliversioNormaaliversioKirjaudu sisään© 2000 - 2024 Heinäpään Viestintä Oy, MetaVisual Oy