Alfred Hitchcockia vahvasti kanavoiva jännäri rakentaa kiehtovan naamiaisleikin Välimeren maisemiin, missä rikkaan amerikkalaispariskunnan onni tipahtaa hämäräperäisen turistioppaan hyvän tahdon varaan.
Alfred Hitchcockia vahvasti kanavoiva jännäri rakentaa kiehtovan naamiaisleikin Välimeren maisemiin, missä rikkaan amerikkalaispariskunnan (Viggo Mortensen ja Kirsten Dunst) onni tipahtaa hämäräperäisen turistioppaan (Oscar Isaac) hyvän tahdon varaan.
Tarinan taustalla on Patricia Highsmithin samanniminen romaani (1964), jonka sukulaisyhteys kirjailijan muihin teoksiin kuten Hitchcockin filmaamaan "Muukalaisia junassa" (kirja 1950, elokuva 1951) ja Matt Damonin ruumiillistamaan "Lahjakas herra Ripley" -saagaan (kyseinen kirja 1955 ja elokuva 1999) on selvästi aistittavissa.
Koukuttavasti käynnistyvä jännäri esittelee verävän hahmokolmikon, jonka kaikki osapuolet tuntuvat pitävän osan korteistaan vain omana tietonaan. Pariskunnan romuttuva fasaadi antaa tietä hyvälle kolmiodraamalle, jossa ei heti ole selvää mihin kädenvääntö lopulta päätyy. Tarinan käänteet ovatkin perin taidokkaita ja hahmot lupaavia, mutta harmillisesti aivan hahmojen iholle asti ei päästä. Näyttelijäsuorituksia tästä ei käy moittiminen, vaikka Oscar Isaac tekeekin lopulta verrattain elottoman suorituksen, mutta jokin ohjauksessa tai tarinassa panttaa niitä yksityiskohtia, jotka avaisivat toimijoiden sielunmaailmaa tarkkailijalle. Hahmojen jäädessä vähitellen yhä etäisemmiksi toimijoiksi alkaa myös jännitys haihtua ja kertomus typistyy pakotarinaksi, jossa heikompi huijari menettää panoksensa.
Elokuvan jättämä jälkimaku kielii Hitchcockin imitoinnista ja tarinan turhan mekaanisesta tulkinnasta, mutta puutteet ovat pieniä kertomuksen viihdyttävyyden rinnalla. Tarkemmalla otteella tämä olisi voinut kehittyä herkulliseksi kertomukseksi kaksinaamaisuudesta ja risteävien intressien vyyhdistä, mutta nyt on tyytyminen passeliin viihdykkeeseen.
Komea kuva ja ääniraita tapailevat molemmat hienosti menneen maailman tuntua. Ekstroissa poistettuja kohtauksia (3 min.), mokia (4 min.) ja mainoshenkiset koosteet kuvauksista (3 min.) ja tarinasta (3 min.). (IJ)