Journalistista elokuvaohjaajaksi loikanneen Peter Landesmanin ohjaama ja käsikirjoittama "Parkland" on yllättävän tuore kerronta John F. Kennedyn salamurhasta marraskuun 22.
Journalistista elokuvaohjaajaksi loikanneen Peter Landesmanin ohjaama ja käsikirjoittama "Parkland" on yllättävän tuore kerronta John F. Kennedyn salamurhasta marraskuun 22. päivänä vuonna 1963. Hektisen tosiaikakuvauksen tahdilla avautuva jännäri on periodikuvaus, dramatisointi historian tapahtumasta ja huikea draama, joka pursuaa kaikista näistä saumoista yli pysäyttävällä tavalla. Tuhansien aiheesta tehtyjen katsausten jälkeenkin tämä onnistuu yllättämään paitsi aiheen käsittelyllään myös henkiin herättämillä hahmoillaan.
Enemmän kuin tarina Kennedyistä, tämä on tarina kaikista niistä ihmisistä jotka joutuivat lähelle tapahtumia tuona päivänä, mutta eivät muutoin ole päätyneet kertomaan tarinaansa maailmalle. Elokuva dramatisoi mykistävän intensiivisesti ja uskottavasti tapahtumia kohtalokkaiden laukausten jälkeen keskittyen ennen kaikkea suojattinsa menettäneisiin salaisen palvelun miehiin, sairaalan yllätettyyn henkilökuntaan, tapahtumat filmille ikuistaneeseen Zapruderiin ja Oswaldien värikkääseen sukuun.
Kerronta parsii suorastaan hämmentävän uskottavasti ja eleettömästi kaikki Kennedy-dokumenttien jättämät aukot ja kaataa tehokkaasti kylmää vettä salaliittoteorioiden niskaan. Ampujien lukumäärään tai teon motiiveihin elokuva ei pureudu, vaan keskittyy siihen mitä paikalla olleet ihmiset saattoivat asiasta tietää. Tämä ratkaisu toimii hyvin, vaikka nyt vuosia jälkikäteen yhden ampujan ajatusta onkin vaikea sulattaa. Silti ohjaajan näkemys, että historia ei ole savuisissa takahuoneissa käsikirjoitettua vaan ennemminkin virheiden syntymisen ja peittelemisen itseään ruokkiva ketju on virkistävä ja uskottavan inhimillinen.
Heikoimmillaankin kyse on vetoavan uskottavasta historiallisesta draamasta, joka näyttää kiehtovalla tavalla ruohonjuuridraaman uutiskuvien väliltä. Ohjaajan mukaan mikään elokuvassa ei ole sepitettä, ja vaikka tätä on vaikea uskoa, on kyseessä jännittävä ja huoliteltu ajatusleikki. Olipa kyse sitten ilmiömäisen etsivätyön tuloksena syntyneestä kokonaiskatsauksesta tai hyvällä maulla tehdystä sepitteestä on lopputulos virheettömällä arvostelukyvyllä tehty arvokas kuvaus yhdestä historian merkkitapahtumasta, jolla on yhä kyky puhuttella ihmisiä. Yhdessä Oliver Stonen JFK:n kanssa nautittuna tämä voi jopa viedä varsin lähelle totuutta. Tämän kaaoksen kuvauksen jälkeen voi taas olla kiitollinen siitä ettei salamurhan jälkeen päädytty ydinsotaan, mihin uutispätkistä päätellen kovaa vauhtia varauduttiin.
Mainitsemisen arvoinen on myös ilmiömäinen näyttelijäkaarti, johon lukeutuvat mm. Paul Giamatti, Ron Livingston, Billy Bob Thornton, Tom Welling, Marcia Gay Harden, Collin Hanks, Jacki Weaver ja Zack Efron. Zapruderina nähtävä Giamatti ja Oswaldin äitinä nähtävä Jacki Weaver vastaavat vahvimmista hahmoista, mutta kaikki hahmot yltävät vereviksi.
Elokuva perustuu Vincent Bugliosen 1632-sivuiseen kirjaan "Reclaiming History: The Assassination of President John F. Kennedy" (2007), joka pureutuu syvällisesti eri teorioiden analyysiin. Kirjasta on julkaistu myös suppeampi laitos, hiljattain myös tämän elokuvan mukaan nimellä "Parkland". Nimi tulee teksilaisesta sairalasta, jossa sekä Kennedyä että Oswaldia yritettiin hoitaa.
Elokuvateattereissa hiljaiseti ohi lipunut elokuva on saanut vaisuja arvioita, mutta täydentävänä historiankuvauksena ja historiallisena draaman tämä on rautaa. Jos elokuvan kaikki sisältö olisi tutkittu ja todistettu, olisi tämä paitsi jännittävä ja valaiseva elokuva myös erittäin merkittävä dokumentaatiotyö. Nyt on tyytyminen elokuvaan, mutta sekin on paljon.
Hyvä kuva luo hienosti ajan hermolla kulkemisen tuntua. Fokus tasapainoilee hyvin nykyelokuvan ja arkistofilmimäisen otteen välillä - ja kaiken aikaa lavastus on virheettömän uskottavaa. Iskevä ääniraita taitaa karmeiden vaiheiden dramatisoinnin ilman melodraamaa tai ylilyöntejä, ja myös dialogi toimii välittömästi. Musiikkiraidasta vastaa James Newton Howard.
Ekstroissa mainio ohjaajakäsikirjoittaja Peter Landesmanin kommenttiraita, joka tarjoilee taukoamattomalla tahdilla analyysiä tapahtumista elokuvassa ja sen ulkopuolella. Mukana on myös sarja poistettuja kohtauksia. (IJ)