Norjalaisten oma Untergang kuvaa maanmiehensä pettäneen natsijohtaja Vidkun Quislingin viimeisiä päiviä Oslossa.
Norjalaisten oma Untergang kuvaa maanmiehensä pettäneen natsijohtaja Vidkun Quislingin viimeisiä päiviä Oslossa. Hitler on juuri tehnyt itsemurhan Berliinissä, joten nyt rauha koittaa vähitellen myös Norjassa. Väkijoukon vaatiessa kuolemantuomiota yrittää yksi pappismies estää tuomiotaan odottavan Quislingin muuttumisen marttyyriksi ja ehkä myös ymmärtää tätä.
Elokuva luonnostelee hitain vedoin kuvan miehestä, joka petti Norjan väittäen pelastaneensa koko pohjolan. Miehestä, joka pukee vankkumattomasti ylleen messiaan kaavun silloinkin kun syytökset alkavat hitaasti lyödä läpi psyykeen. Rauhallisella sykkeellä tallustava draama lipuu taitaen kohti vääjäämätöntä loppunäytöstä, jonka esikartanossa tässä koko aika Quislingin näkökulmasta vietetään.
Elokuva perustuu pappi Peder Olsenin ja tämän vaimon päiväkirjamerkintöihin. Lopputulos tuntuu silti kovin taiteelliselta kerronnalta, jossa oletettu sisäinen sielunelämä nousee suurempaan rooliin kuin historiankirjoitus. Ehkä lopputuloksena on näin kiehtovampi tulkinta, mutta tositarinan vaiheista tässä opitaan vain vähän.
Epätodellisen vihrein sävyin, mutta muutoin uskottavan periodihenkisesti sommiteltu kuva. Anti ei aivan yllä 4K-tasolle, mutta kalmankelmeä kuosi on tarinaan osuva ja puitteet ovat komeat. Paikoin jälki on kohtuullisen erottelevaa, mutta valtaosin vain vakaasti luonnosteltua.
Skarppi ääniraita saa norjan kuulostamaan miltei ymmärrettävältä kouluruotsin pohjalta ja tunnetilat sopivan sivuluikuisilta. Kuosi on kokonaisuudessaan enemmän näytelmämäinen kuin suurieleinen, mutta kaikessa tässä vaivatta tehtäviensä tasalla.