Suurten lakeuksien ja tornaadojen värittämässä Ohiossa asuvan perheen rauhallinen elämä alkaa lipsua kun perheen isä alkaa nähdä väkivaltaisia unia, joiden sivuvaikutukset eivät hellitä päivälläkään.
Suurten lakeuksien ja tornaadojen värittämässä Ohiossa asuvan perheen rauhallinen elämä alkaa lipsua kun perheen isä (Michael Shannon) alkaa nähdä väkivaltaisia unia, joiden sivuvaikutukset eivät hellitä päivälläkään. Vaimo (Jessica Chastain) katsoo avuttomana vieressä puolisonsa jatkuvasti epäilyttävämmäksi ja tuhoisammaksi käyvää käytöstä kunnes takapihalle ilmestyy kallis turvabunkkeri.
Jeff Nicholsin ohjaama ja käsikirjoittama jännitysdraama jatkaa siitä mihin M. Night Shyamalan jäi ennen taantumistaan mekaanisten keppostelujännäreiden tekijäksi. Shyamalanin "Signs"-jännäriä hieman muistuttava elokuva tasapainottelee tehokkaasti kahden selityksen välillä ja vihjailee vuoronperään lähestyvään harmageddoniin ja miehen mielen järkkymiseen. Jännitystä luodaan matkan varrella taidokkaasti ja ylenpalttiseen säikyttelyyn sortumatta, ja myös punaisen langan ympärille kudottu arjen kuvaus on mielenkiintoista seurattavaa. Napakka ja sulavasti etenevä käsikirjoitus löytää matkan varrelta upeita hetkiä, joiden ehdoton huipentuma on myrskysuojan käyttö lopussa. Elokuvan ainoa heikkous on lopulta se ettei tarina uskalla täysin sitoutua kumpaankaan ratkaisuun, mutta tämä ei kuitenkaan tee kokemusta tyhjäksi.
Erinomainen kuva on muutamaa yksittäistä otosta lukuun ottamatta kiitettävän erotteleva ja luonnolisen välitön. Ääniraita säpsähdyttää dramatiikalla ja dialogi toistuu välittömästi. Toismallinen musiikkiraita istuu sekin hyvin tapahtumiin ja tehosteiden käyttö on yhtä aikaa iskevää ja taloudellisen vähäeleistä. Elokuvan tekstitys pudottaa muutaman nuotin, joista huomattavimmat käännösvirheet ovat: "kello 18" on "kello kahdeksan", "12 pistettä" on "12-vuotias" ja "tämä yö" on "viime yö". Ekstraton. (IJ)