Tanskassakin osataan tunnetusti angstata, paremmin kuin Suomessa.
Tanskassakin osataan tunnetusti angstata, paremmin kuin Suomessa. Kun meidän perhe on pahin –lajityypin edustajat tarjoavat rakeista mustaa, osaa esimerkiksi dogmaveteraanin uusin ohjaus Submarino toistaa kaikkia harmaan värejä, josta syntyy todellisuus.
Ei tämä aivan Karamazovin veljekset nykypäivän helvetistä ole, mutta tunnelma liippaa läheltä jopa Dostojevskia.
Tarina alkaa pikkumiesten huolehtiessä alkoholistiäitinsä tuoreinta vauvaa traagisin seurauksin, mikä seuraa miehiä aikuisuuteen. Toisesta tulee väkivaltainen puolivenkula, joka pettyy rakkaudessa. Pikkuveljestä tulee puolestaan narkkari ja yksinhuoltajaisä.
Äidin kuoltua isoveli jättää pikkuveljelleen 300 000 kruunun perinnön. Raha käytetään heroiiniin, vaikka sosiaalitantat vaanivat poikaa huostaan.
Jotenkin kaikesta tästä päästään eteenpäin. Elokuvan ei kuitenkaan tarvitse antaa tästä muuta kuin hienovaraisia viittauksia.
Teknisenä yksityiskohtana mainittakaan, etten ole koskaan nähnyt näin tyylikästä aikatasojen sekoitusta sitten Tarantinon. Ja täysin omilla eväillä.
Elokuva perustuu Jonas T. Bengtssonin samannimiseen romaaniin. Bengtssonin oli mukana käsikirjoittajakolmikossa.
Naturalistisen oloinen kuva ja ääni kuten tyylilajiin kuuluu. Ekstroissa 15 min. dokumentit, 37 min. lyhytelokuva ja traileri. (PS)