Robert Ludlumin romaaneihin pohjautuvat medusaseikkailut eivät ehkä ole aivan yhtä valovoimaisia tai esteettisesti hiouttuja kuin triplaäksät ja bondit, eivätkä yhtä älykkäitä kuin genrensä parhaimmisto, mutta viihdyttävinä ja miellyttävän vakavaotteisina agenttitrillereinä ne ovat mainio lisä sinänsä jo pohjattoman mielenkiintoiseen vakoilugenreen.
Robert Ludlumin romaaneihin pohjautuvat medusaseikkailut eivät ehkä ole aivan yhtä valovoimaisia tai esteettisesti hiouttuja kuin triplaäksät ja bondit, eivätkä yhtä älykkäitä kuin genrensä parhaimmisto (viimevuosilta parhaana mainittakoon Spy Game), mutta viihdyttävinä ja miellyttävän vakavaotteisina agenttitrillereinä ne ovat mainio lisä sinänsä jo pohjattoman mielenkiintoiseen vakoilugenreen.
Siinä missä ensimmäinen osa varioi teemaa ”agentti yrittää selvitä muistinmenetyksestä” on tässä edetty lineaarisesti tutkailemaan kuinka (varhais)eläköitynyt agentti vielä ajetaan kolostaan kostonralliin. Kumpi sitten lieneekään historiallisesti elokuvantekijöiden keskuudessa suositumpi aihe, tuntuu tämä ensimmäinen jatko-osa silti olevan otteeltaan hieman tuoreempi ja jopa omaperäisempi kuin edeltäjänsä.
Elokuva ei ole vailla pieniä loogisia lipsahduksia, mutta viihdearvot ovat kohdallaan ilman XXX:n ja I Spy:n kaltaista hoopoilua. Erittäin hyvä, muttei täydellinen.
Kuva on kauttaaltaan kiitettävän, joskaan ei ehdottoman tarkka. Hillitty väritoisto ja havaittava rakeisuus luovat hyvän tunnelman, mutta kuvaustyöskentelyssä on turvauduttu tarpeettoman uskollisesti hyödyntämään käsivaraa ja tiukkoja lähikuvia. Toisaalta tämän ”iholla”-toteutuksen täydentää musiikiltaan ja tehosteiltaan iskevä ja asiallisen synkistelevä ääniraita. Myös tilakuvaa hyödynnetään, mutta ei aivan yhtä mieleenpainuvin tuloksin kuin ensimmäisessä elokuvassa. Suomeksi tekstitetyissä ekstroissa ohjaajan vaisu kommenttiraita, poistettuja kohtauksia (7 min.) ja sekalainen kokoelma lyhyitä minidokumentteja elokuvan ilmeestä (5 min.), rooleista (5 min.), kuvauspaikoista (5 min.), musiikista (5 min.), tehosteista (4 min.), kohtausten kuvaamisesta (yht. 18 min.) ja näyttelijöiden perehdyttämisestä (4 min.). (IJ)