True Detectiven kolmannen kauden BD-boksi on hyvä kohde pohtia, mikä oikein on kotiteatteriharrastuksen nykytila ja suunta.
True Detectiven kolmannen kauden BD-boksi on hyvä kohde pohtia, mikä oikein on kotiteatteriharrastuksen nykytila ja suunta.
Nykyään kotiteatteri merkitsee sitä, että käsi etsii kaukosäätimen, eikä koteloa tarvitse enää avata saati levyä kantaa soittimeen.
George Lucas taisi ennustaa jo kymmeniä vuosia sitten, että ihmiset haluavat tulevaisuudessa kaiken kotiinsa tilaamalla. Paradoksi on siinä, että kyseinen herra loi suuren jollei suurimman osan omaisuudestaan tavaroilla.
Elokuvalevyt ovat jo nyt diggarikamaa. Harjautuneiden harrastajien heiniä siinä missä LP-levy, C-kasetti tai kovakantinen kirja. Mutta eipä aikaakaan, kun katsoja huomaa, ettei Netflix saati HBO voi koskaan korvata oman elokuvakirjaston kattavuutta.
True Detective 3 tekee vaikutuksen tässä suhteessa. On toki helppo panna sarja pyörimään HBOn kanavilta. Varmaan teen nyt saman Silta-sarjan eri kausille, katson ne suoratoistona, kun tytär muutti hiljattain Malmöhön. Ovat kaudet tosin olleet hyllyssäkin aika päiviä. Mutta helppo on helppoa.
Helppous ei kuitenkaan ole Nic Pizzolatton luoman True Detective -sarjatrilogian kohdalla oleellista. Kolmen BD-levyn kattaus antaa kahdeksan jakson lisäksi niin paljon enemmän. Kaikki tämä oli ainakin minusta mainio kokemus, joka antoi mahdollisuuden palata hienon tv-taiteen pariin.
Itse kolmoskausi on aiempia monitasoisempi ja -aiheisempi. Se kuvaa kahta arkansasilaista etsivää, jotka tutkivat kuolleen pojan ja kadonneen sisaren arvoitusta. Musta Hays (vaikuttava Mahershala Ali) on luonut itsestään ihmissaaren Vietnamin kokemustensa suojaksi. Kalpeanaama Roland (Stephen Dorff parhaassa roolissaan) on puolestaan teksasilainen sisupussi, joka kätkee kovuuden alle pehmeän sisimpänsä. Kuin kliseessa ikään, mutta siltä se ei tunnu.
Tämä on kuitenkin vain lähtökohta. Tärkeintä on se, että sarja kuvaa tutkittavan tapauksen vaikutusta miesten elämään eessuntaassun vuonna 1980, 1990 ja 2015. Parivaljakko vanhenee uskottavasti ja miljöö pysyy hyvin mukana. Aika on pääosassa. Sen voimakkain ase on Haysin kärsimä dementia.
Perheen merkitys Haysille on se, että vaimo ja lapset tekivät miehestä pelkurin. Roland ei halua olla yksinäinen poliisi, joka tappaa itseään viinalla. Silti hän tuntuu pyrkivän juuri siihen suuntaan. Bikerbaarin tappelu ja kulkukoiran ystävyys kuvaavat hyvin tätä ristiriitaa. Eikä Haysinkaan perhe-elämä mitään avointa auvoa ole. Silti aika korjaa kaiken, vaikka Alzheimerin taudin avulla.
Kerrankin yhdysvaltalainen viihdekoneisto on luonut trillerin, joka on samalla parantava tarina. Se saa jopa onnellisen lopun.
Laadukas kuva ja ääni. Kahdeksan jaksoa kolmella levyllä. Poistettuja kohtauksia on yhdeksän (30 min.). Tärkein on kuitenkin pidennetty viimeinen jakso (83 min., kun suoratoistona nähtiin 66 min.) Merkittävimmät lisäykset ovat Haysin vaimon kuolema ja Rolandin naisen raskausodotukset. Dokumentteja on 18 minuuttia. (PS)